نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:25
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
واژه‌های کلیدی
مقدمه
مفاهیم نظری
عوامل فشار شغلی خارج از سازمان (فراسازمانی)
عوامل فشار درون سازمانی (عصبی روانی و یا استرس)
سیاست ها
ساختارها
شرایط عینی
مراحل و فرآیندها
عوامل فشار (عصبی، روانی) گروهی
عدم انسجام گروهی
عدم حمایت اجتماعی
عوامل فشار (عصبی، روانی) فردی
تعارض نقش
ابهام در نقش
اهداف پژوهش
فرضیه اصلی
فرضیه‌های فرعی
روش‌شناسی پژوهش
تجزیه و تحلیل یافته‌ها
نتیجه‌گیری و پیشنهادها
منابع

چکیده:
در دنیای پیشرفته و فراصنعتی امروز، فشارهای روانی سازمانی در زندگی شغلی افراد، مشکلات فراوانی ایجاد نموده است. نگرانی افراد نسبت به کار و مسائل مربوط به محیط‌ کاری، محیط اجتماعی، اقتصادی و نیازهای متفاوت، انتظارات سازمان از کارمند یا تغییر در تکنولوژی، مشکلات مدیریتی، سیستم‌های پیچیده اطلاعاتی و ترس افراد از عقب افتادگی اطلاعات و غیره، همه باعث میشوند تا افراد بیشتر اوقات زندگی روزمره و زندگی کاری را همراه با هیجانات، تنش ها، نگرانی ها و بیم و امیدهای گوناگون به پایان برسانند که در اکثر موارد با ظرفیت های بدنی و روانی آن ها سازگار نیست. پژوهش حاضر در سال 1378 در یک سازمان دولتی انجام گردید و هدف آن شناسایی، تشخیص، ارزیابی و مقایسه عوامل فشارزای سازمانی و تاثیر آن بر عملکرد کارکنان است.
این تحقیق از نوع کاربردی بوده است. جامعه آماری در این تحقیق، شامل کارکنان اداره آموزش و پرورش است که از سه گروه، مدیران ارشد و مدیران میانی، سرپرستان و سایر کارکنان تشکیل میشوند. این پژوهش توصیفی- پیمایشی از شاخه تحقیقات میدانی است و یافته‌های آن از طریق کتابخانه‌ای و میدانی، با کمک پرسشنامه گردآوری و از طریق آمار توصیفی و استباطی شش فرضیه فرعی و یک فرضیه اصلی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن است که بین عملکرد کارکنان (متغیر وابسته) با عوامل فشارزای سازمانی (متغیر مستقل)؛ نظیر خط مشی سازمانی، ساختار سازمانی، فرآیند سازمانی، تعارض نقش، گرانباری نقش و روابط بین افراد، رابطه‌ای معنادار وجود دارد. به بیان دیگر، عملکرد کارکنان تحت تاثیر عوامل فشارزای سازمانی است. در پایان نیز، برای غلبه بر عوامل فشارزای سازمانی و افزایش عملکرد کارکنان در سازمان، پیشنهادهایی ارائه میگردد.

 



:: برچسب‌ها: استرس, انسجام گروهی, ترس, تکنولوژی, جامعه آماری, خط مشی سازمانی, دانلود پروژه, درون سازمانی, ساختار سازمانی, سازمان, سیاست, عصبی روانی, عوامل فشار, فرآیند سازمانی, فراسازمانی, فشار روانی, فشار شغلی, فشار عصبی, محیط اجتماعی, محیط کاری, مشکلات مدیریتی, کارکنان ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:32
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
مفهوم برنامه ریزی
تعریف برنامه‌ریزی
مراحل برنامه‌ریزی
اصول برنامه‌ریزی
برنامه‌ریزی آموزشی چیست؟
اهمیت برنامه‌ریزی آموزشی
برنامه‌ریزی نیروی انسانی (man power planning)
تعریف و مفهوم توسعه انسانی
تعریف و مفهوم منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی
تعریف توسعه
تعریف توسعه انسانی
تعریف توسعه پایدار
برنامه ریزی نیروی انسانی؛ پیشینه و ضرورت
نقش برنامه ریزی آموزشی در توسعه و تامین نیروی انسانی
رویکردی استراتژیک به فرآیند برنامه‌ ریزی آموزش
استراتژی آموزش
تدوین استراتژی برنامه‌های آموزشی
رویکردهای استراتژیک در برنامه ریزی آموزشی
استراتژی های سازمانی و ساختار برنامه ریزی آموزشی
فرآیند پیشنهادی آموزش
مزایای برنامه ریزی استراتژیک آموزش
نتیجه گیری
فهرست منابع

مقدمه:
بطور عمده دو دلیل اساسی برای رویکرد استراتژیک به برنامه ریزی آموزشی بر اساس نیازهای واقعی کارکنان وجود دارد: اولین دلیل آن است که تغییرات فناوری، فشار شدیدی بر سازمان و مدیریت آن وارد میکند به گونه ای که پرداختن به آن ها نیاز به کارکنانی با انواع خاصی از مهارت ها و توانمندی های خاص را ایجاب میکند. بطور مثال تصور حرکت به سوی نانو فناوری و جایگزینی فناوریهای نرم افزاری به جای فناوریهای سخت افزاری، نکات قابل توجهی را برای انواع مهارت های مورد نیاز نیروی کار فعلی و کارکنانی که طی چند سال آینده وارد سازمان میشوند را در بر دارد. دیگر آن که قابلیت جایگزینی مهارت های مختلف و تقاضای نسبی متغیر برای یادگیری و بازآموزی مهارت های فعلی، جنبه‌های تحریک کننده‌ای از هر برنامه آموزشی در حال رشد است که میبایست به جای برنامه‌های ثابت آموزشی بعنوان نقطه آغاز برنامه‌ریزی استراتژیک آموزش و تلفیق آموزش با استراتژی سازمانی به حساب آید. به استناد مشاهدات صورت پذیرفته، در شرایط فعلی، مدیران سازمانی دچار یک اشتباه منطقی شده‌اند و نیاز به نیروی انسانی با کیفیت بالا را ضرورتاً مترادف با تقاضای موثر اقتصادی فرض کرده‌اند. به گونه ای که بر این باورند که تقاضا برای مهارت ها را میتوان به طرق مختلف و با کمترین هزینه تامین کرد به نحوی که هیچگونه فشاری بر سازمان وارد نشود، به اعتقاد آنان هنگامی که یک راه بهینه برای پاسخ به نیازهای آموزشی، تامین نیروی انسانی مورد نیاز با کمترین هزینه است، تنها یک راه منحصر به فرد آموزشی برای آن وجود ندارد. در تقابل با این اندیشه باید گفت که نوع برنامه ریزی هر چه باشد و واقعیت ها را مورد نظر قرار دهد یا ندهد لازم است که استراتژی و خط مشی آموزشی مشخصی ارائه گردد. در برنامه ریزی استراتژیک آموزشی ابتدا باید اهداف مشخص شوند. این اهداف نه با فرافکنی حاصل خواهند شد و نه با پیش‌ بینی مترادف هستند. برای دستیابی به اهداف تعیین شده لازم است که پس از تشخیص اولویت ها، یک برنامه یا طرح اجرایی ارائه گردد. بنابراین، تشخیص اولویت ها، بعد از تعیین اهداف دومین گام مهم و ضروری برای ارائه یک خط مشی آموزشی است. در این راه باید انتخابی صورت گیرد که خود جریانی مشکل است و برنامه‌ریزان خصوصاً در حیطه آموزش اغلب به این نکته توجه نمیکنند که انتخاب یک هدف انصرافی از هدفی دیگر را به‌دنبال می آورد. برای تحلیل بیشتر لازم است تا با رویکردی استراتژیک، اثرات برنامه ریزی آموزشی را که از این پس با نام برنامه ریزی استراتژیک آموزش از آن یاد میکنیم بر توسعه ابعاد مختلف سازمان مورد توجه قرار دهیم. لازم به ذکر است که در این مقاله فقط به تحلیل نکات حائز اهمیت در برنامه ریزی استراتژیک آموزشی پرداخته خواهد شد و به تصمیماتی که باید اتخاذ گردند اشاره ای نخواهد گردید، چرا که اتخاذ تصمیمات به شرایط ویژه هر سازمان بستگی دارد.

 



:: برچسب‌ها: آموزش, استراتژيک, استراتژی, برنامه ریزی, برنامه ریزی آموزشی, تامین و توسعه منابع انسانی, تلفيق آموزش, توانمندی, توسعه انسانی, توسعه پايدار, دانلود پروژه, سازمان, سخت افزار, فرآيند برنامه ريزی آموزش, فناوری, كاركنان, مقاله, منابع انسانی, مهارت, نرم افزار, نیروی انسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:46
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
پیشگفتار
مفهوم آزادى
آزادى سیاسى در اسلام
موضوع آزادى در اسلام
معناى صحیح آزادى
مفهوم عدالت
ارتباط آزادى با عدالت
عدالت و آزادى در بزهکاران و تبهکاران
آزادى و عدالت
عدالت ادارى
عدالت جزایی
عدالت اقتصادى
عدالت در قضاوت
عدالت در کارگزاران اسلام
ارتباط عدالت اجتماعى با آزادى
نتیجه بررسى
پى نوشت‏ ها

پیشگفتار:
در نگاه نخستین به مفاهیم آزادى و عدالت، ارتباط و هماهنگى خاصى میان این دو مفهوم نمی یابیم و آن چه را از این دو مفهوم دریافت می کنیم دو گانگى و تا حدى بیگانگى است.
اما پس از بررسى این دو حقیقت و دریافت واقعیت آن ها، هیچ گونه بیگانگى را در این دو مفهوم درک نمی کنیم و درمی یابیم که وابستگى میان آن ها به اندازه‏اى است که هر کدام با نبود دیگرى، تحقق نیافته و به وجود نمی آید; آزادى از عدالت‏ سرچشمه میگیرد و عدالت در پناه آزادى اجرا میگردد و در نتیجه، پیدایش یکى از آن ها بدون دیگرى امکان ندارد. تلاش ما در این مقاله، روشنگرى حقیقت این دو مفهوم از دیدگاه امام خمینى و بیان ارتباط و وابستگى میان آن ها در اندیشه والاى بزرگ ترین مجرى عدالت و سخت کوش ترین آزادى خواه و آزادى بخش معاصر بنیان گذار جمهورى اسلامى امام راحل است که در گفتار و کردار خود، این دو مفهوم را روشن کرده و با تلاشى همه جانبه، خواهان اجرا و پیاده ساختن آن ها در جامعه اسلامى بود و روشن است که سخن ما، در روشنگرى مفهوم سیاسى آزادى و عدالت است، نه مفهوم کلامى و فلسفى و دیگر مفاهیم آن ها.

 



:: برچسب‌ها: آزادى, آزادى سياسى, اسلام, امام خمينى, انديشه, بزهكاران, تبهكاران, دانلود پروژه, عدالت, عدالت اجتماعى, عدالت ادارى, عدالت اقتصادى, عدالت جزايی ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:37
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
موقعیت جغرافیایی طبیعی و انسانی شهرستان درگز
فرهنگ عامه
رقص محلی
مراسم عروسی
نحوه انتخاب همسر
خواستگاری
مراسم نامزدی
مدت نامزدی
تشریفات عقد
جشن عروسی
پرداخت قاتم
جهیز بران
خوانچه هدیه
تشریفات بردن عروس به خانه داماد
برگردان به فارسی
ترانه گلین یولی
برگردان به فارسی
شب زفاف
پاتختی
پاگشایی
دختر ربایی در قدیم
آئین خواستگاری و ازدواج ترکمان
انتخاب همسر
خواستگاری
عروسی
لباس عروس
مراسم عروس کشان
تشریفات عقد
شعر و موسیقی

موقعیت جغرافیایی طبیعی و انسانی شهرستان درگز:
شهرستان درگز در 130 کیلومتری شمال مشهد و در 37 درجه و 28 دقیقه عرض شمالی و 59 درجه و 7 دقیقه طول شمالی قرار گرفته است. این شهرستان از شمال به جمهوری ترکمنستان و از شرق به کلات و از جنوب به شهرستان های قوچان و چناران و از سمت غرب به قوچان محدود گردیده است. این شهرستان مساحتی بالغ بر 8597 کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال 1375، 78097 نفر تخمین زده شده است. درگز دارای چهار بخش چاپشلو، نوخندان، لطف آباد و مرکزی میباشد و ارتفاع آن از سطح دریا 500 متر است. این شهرستان دارای رشته کوه های بسیاری است که از میان آن میتوان از زرین کوه در شمال، کوران داغ و قره داغ در مغرب و هزار مسجد در جنوب نام برد. رودخانه های پر آب و خروشانی همچون درونگر، زنگلانلو، دربندی علیاء از منابع مهم آب این شهرستان به شمار میروند و به واسطه بارندگی مناسب و اقلیم مطلوب این شهرستان دارای جلگه ها، دره ها، و دشت های حاصل خیزی است که جلگه زنگلانلو، نوخندان، درونگر، قره باشلو و میان کوه و دشت لطف آباد از آن جمله اند.
مردم درگز از نژادهای ترک، کرد، ترکمن و فارس هستند و به زبان های مختلف ترکی، کردی و فارسی تکلم میکنند. دره معروف تندوره در جنوب غربی درگز از مناطق زیبا و دیدنی این شهرستان است. درگز از شهرهای تاریخی این سرزمین به شمار میرود و به گواهی مستندات مکتوب تاریخی در نسخ گوناگون از این شهر با نام های دارا گرد، نیسایا، نساء، آپاوارتاکن، ابیورد و خاوران یاد شده است.

فرهنگ عامه:
فرهنگ عامه طایفه ای و ایلی مردم شهرستان درگز، در گذشته چنان بود که هر طایفه و ایل سنن و عادات و رسوم خاص خود را داشته اند، ولی امروز در اثر روابط اجتماعی در طول زندگی چند نسل و اختلاط و امتزاج اقوام در مجموع ترکیب یک فرهنگ ملی بدیعی را به وجود آورده اند که از هر حیث مطبوع و دلپذیر است.

 



:: برچسب‌ها: آداب و رسوم, انتخاب همسر, تركمنستان, تشريفات عقد, جشن عروسی, خواستگاری, دانلود پروژه, درگز, رقص محلی, فرهنگ عامه, قوچان, لباس عروس, لطف آباد, مراسم عروسی, مراسم نامزدی, نوخندان, پاتختی, پاگشايی ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:37
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
بررسی و مقایسه تئوری های دانشگاهی و عملیات اجرایی در کارگاه
مراحل طراحی ساختمان
مطالعات
ارائه طرح فیزیکی مقدماتی
تهیه نقشه های اجرایی و گزارشات محاسبات فنی
اجرا طرح ها و نقشه ها
کلیاتی در مورد ساختمان های فلزی
مزایا و معایب ساختمان های فلزی
ساختمان های بتنی
مزایا و معایب ساختمان های بتنی
مراحل اولیه ساخت یک ساختمان
بازدید از زمین
پیاده کردن نقشه
رُپر
گودبرداری
حال این سوالی است که تا چه عمقی باید گود برداری را انجام داد؟
شیب دیواره‌های محل گودبرداری
پی کنی
دسترسی به زمین بکر
محافظت پایه ساختمان
ابعاد پی
بتن مگر
قالب بندی
داربست
قالب بندی سقف
آرماتور بندی
ستون
بتن ریزی
اجرای سقف تیرچه بلوک
تیرچه
بلوک
میلگردهای ممان منفی
میلگرد حرارتی
کلاف عرضی
قلاب اتصال
بتن ریزی
اجرای بتن سبک برای شیب بندی اماکن مختلف
بتن سبک چیست؟

مقدمه:
ساختمان سازی مانند بسیاری از صنایع متداول در جهان دارای قوانین و مقررات خاص خود میباشد که عدم رعایت این قوانین و مقررات باعث تقلیل استحکام و خسارات جبران ناپذیر در حین انجام کار و پس از انجام کار خواهد شد. هدف ساختمان سازی انسان محوری است.
لذا یادگیری و کارآموزی آن برای دانشجویان این رشته زیر نظر مهندسین و متخصصان این فن طبق آیین نامه هایی که حاصل سال ها تلاش و تجربه و مطالعه دانشمندان و مهندسین این رشته میباشد، بسیار مهم می نماید. در خصوص ارائه گزارش جامع و مطلوب از کارآموزی و مفید واقع شدن آن، کار در کارگاه ساختمان را به صورت خلاصه از ابتدا مورد بررسی قرار میدهم.

 



:: برچسب‌ها: آرماتور بندی, استحكام, بتن ريزی, بتن سبک, تيرچه, تيرچه بلوک, داربست, دانلود, ساختمان, ساختمان سازی, ساختمان های بتنی, ساختمان های فلزی, ستون, قالب بندی, قلاب اتصال, قوانين و مقررات, كلاف عرضی, محاسبات فنی, ميلگرد, پی كنی, گزارش کارآموزی, گودبرداری ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:38
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
گفتار اول - سابقه تاريخی ضمان عاقله
گفتار دوم - جايگاه ضمان‌ عاقله در اسلام
گفتار سوم - معنای ضمان عاقله
بخش اول) ماهيت ضمان
بخش دوم) معنای عاقله
گفتار چهارم - مسئوليت عاقله
فصل اول) ضمان در انواع قتل
فصل دوم) تفاوت حكم تكليفی و وضعی
فصل سوم) ضمان عاقله حكم وضعی است يا تلكيفی؟
گفتار پنجم - عاقله‌ به چه كسانی میگويند؟
گفتار ششم - آيا در غاقله غنی معتبر است؟
فصل اول) مقدار توزيع ديه
فصل دوم) مسئوليت عاقله در جراحت ها
گفتار هفتم - اصل شخصی بودن مجازات ها
گفتار هشتم - علت تحميل ديه بر عاقله
نتيجه
گفتار نهم -  نظرات فقها
گفتاردهم - آيا ضمان عاقله امروزه قابل اجرا میباشد. يا نه؟
منابع و مآخذ


مقدمه:
شرح و نقد و بررسی قوانين و مقررات بمنظور دقت بيشتر در تفضيل و تكميل آن ها و رفع نواقص و اصطلاحات امری ضروری میباشد.
بديهی است بايد مورد عنايت و توجه دانشكده‌های حقوق و اساتيد قرار گيرد چون يكی از منابع نظامی حقوقی هر كشور عقايد دانشمندان حقوق آن كشور است گرچه تاثير دكترين در نظام های حقوقی قابل توجه نيست و به راحتی مورد توجه قانون گزاران و كارگزاران قرار نمیگيرد. اما گذشت زمان متصديان امر را وا‌میدارد برای پيشرفت و تكامل جامعه به نظريات و تحقيقات علمای حقوق جامعه عمل بپوشانند.
با در نظر گرفتن اين واقعيت كه تحولات ناشی از انقلاب اسلامی و حاكم شدن اين نظر كه همه قوانين و مقررات میبايست بر پايه موازين اسلامی وضع شود بر كسی پوشيده نيست نوعی سيستم فضايی جديد به وجود آمده است خصوصاً در حقوق كيفری بسياری قوانين عوض شده و يا نسخ گشته است و قوانين جديدی كه ريشه در فكر اسلامی و فقه شيعه دارد ايجاد شده است.
يک سلسله مسائل حقوقی در قانون مجازات اسلامی تصويب شد و برای اجراء به محاكم فرستاده شده است كه برای بسياری از حقوقدانان و جامعه تازگی داشته است در بعضی موارد با موجی از اعتراضات مواجه شده است و سوالات انبوهی را در ذهن به وجود آورده است اولين مشكلی كه در اذهان عمومی ايجاد كرده است كيفيت اجرای آن است و آيا اصولاً در جامعه امروزی قابليت اجرا را دارد يانه؟ قوانين فراوانی وجود دارد كه هنوز جواب قاطع و روشن به اين سوالات داده نشده است از جمله قسامه، و ناهمگون موارد ديات با متقضيان زمان و ضمان عاقله و...
با توجه به اين مقدمه كوتاه بايد اذعان داشت كه جامعه كنونی ما اقتصادی نوين از دكترين حقوق اسلامی را دارد كه نمیتوان به آسانی از كنارش گذشت و اهميت آن زمانی بيشتر ميشود كه قانون گزاران ناچار باشند مبانی حقوقی خود را در وضع قوانين در چارچوب مذهب خاصی طرحريزی كنند و عدول از آن و وضع خودسرانه قوانين را نامشروع بدانند و جامعه پذيرای چنين قوانين نباشد. مشكل زمانی بيشتر به چشم می آيد كه در طول قرن ها اين قوانين در جامعه جامع عمل نپوشيده و فقط در كتاب ها و حجرات مدارس علمی مورد بررسی قرار ميگرفت و مشكل تر از آن است كه علماء بخواهند همان دستورات اسلامی را به شكل ترجمه به صورت قانون در‌آورند و برای اجرا به محاكم بفرستند و بخواهند به واسطه همان قوانين جامعه فعلی را اداره كنند غافل از شرايط زمانی و مكانی بسياری از اين قوانين و دستورات را موضوعاً از قابليت اجراء خارج كرده است و جزء قوانين گذشته با شرايط خاص آن زمان بوده است و امروزه قابليت اجرا را ندارد بعنوان مثال در كتاب های فقهی با بحث عتق رقبه مواجه ميشويم كه دستورات و احكام شرعی زيادی را به خود اختصاص داده از جمله كيفيت برخورد با رقبه و شرايط به ملک در‌آوردن و آزادی رقبه... و قوانين خاص ذمه و فرزند آن و احكام ازدواج با امه كه هنوز هم در رساله‌های علميه‌ بعنوان كفاره روزه قضا و مسائل ديگر بحث عتق رقبه بيان میشود كه البته امروزه اين مطلب به طور كلی وجود ندارد و در بلاد مختلف يكسان نبوده است حتی در آن زمان نيز در ايران چيزی به نام برده‌داری و بردگی نبوده است تا چه رسد امروزه كه در جامعه اسلامی چنين مطلبی نيست.
يكی از مسائل مهمی كه در قانون مجازات اسلامی مطرح گرديده است و بعد از انقلاب تصويب شده است ضمان عاقله است.
اين مساله گرچه زمان پيامبر (ص) و در جامعه عرب قابل اجراء بوده است ولی تاكنون در جامعه ما با اين كه در قانون مجازات اسلامی آمده است عمل نشده است و در محاكم ديده نشد كه كسی يا كسانی بعنوان ضمان عاقله محكوم به پرداخت ديده شده باشد. و بدواً اين طور بنظر میرسد كه با مقتضيات زمان هماهنگ نميباشد.

آن چه ما در اين تحقيق در صدد آن هستيم بررسی كيفيت تقنين و علت آن در دين مبين اسلام و اين كه آيا در جامعه كنونی ما قابل اجرا است؟ و همينطور در مورد نقد و بررسی اين قانون میباشد.

 



:: برچسب‌ها: احكام شرعی, جراحت, حقوق, دانلود, ديه, ضمان عاقله, فقها, قانون مجازات اسلامی, قانون گزاران, قوانين, كارگزاران, ماهيت ضمان, مجازات, مقررات, پروژه ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:158
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
مقدمات پژوهش
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت پژوهش
اهداف پژوهش
فرضیه های پژوهش
تعاریف اصطلاحات و واژه های پژوهش
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه
رضایت شغلی
نظریه های رضایت شغلی
عوامل انتخاب شغل
فرصت های شغلی بعنوان عامل موثر در انتخاب شغل
عوامل موثر بر رضایت شغلی
اهمیت تکلیف
مهارت در کار
انواع رضایت شغلی
پیامدهای رضایت شغلی
اهمیت اجتماعی و تربیتی رضایت شغلی
دلایل عدم رضایت شغلی معلمان
رضایت شغلی و ترک خدمت در بین کارکنان
رضایت شغلی و ترک خدمت و عوامل موثر بر آن
سیاست ارزیابی عملکرد کارکنان و تاثیر آن بر رضایت شغلی
ترک خدمت
ابعاد ترک خدمت
وقتی رضایت شغلی نباشد
نظریه های انتخاب شغل
نظریه های موفقیت شغلی و مفهوم آن
شرایط کار
عوامل مناسب برای کار
اهداف بهداشت روانی در محیط کار
روشهای ارزیابی رضایت شغلی
ارتباط رضایت شغلی با عوامل متعدد محیط کار
ارتباط رضایت شغلی و علاقه به کار
تحول تحقیقات در زمینه رضایت شغلی
رضایت شغلی و عملکرد سازمانی
غیبت ها
تخلف و اختلاس
عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان
سن
میزان تخصص و حرفه
اندازه سازمانی
تحقیقات انجام شده
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
جامعه آماری
نمونه آماری
روش نمونه گیری
ابزار پژوهش
روش جمع آوری اطلاعات
روش آماری
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات
بخش اول – بررسی توصیفی پاسخ های معلمان
مقدمه
سوال یک) پرسشنامه
سوال دو) پرسشنامه
سوال 3) پرسشنامه
سوال 4) پرسشنامه
سوال 5) پرسشنامه
سوال 6) پرسشنامه
سوال 7) پرسشنامه
سوال 8) پرسشنامه
سوال 9) پرسشنامه
سوال 10) پرسشنامه
سوال 11) پرسشنامه
سوال 12) پرسشنامه
سوال 13) پرسشنامه
سوال 14) پرسشنامه
سوال 15) پرسشنامه
سوال 16) پرسشنامه
سوال 17) پرسشنامه
سوال 18) پرسشنامه
سوال 19) پرسشنامه
سوال 20) پرسشنامه
سوال 21) پرسشنامه
سوال 22) پرسشنامه
سوال 23) پرسشنامه
سوال 24) پرسشنامه
سوال 25) پرسشنامه
سوال 26) پرسشنامه
سوال 27) پرسشنامه
سوال 28) پرسشنامه
سوال 29) پرسشنامه
سوال 30) پرسشنامه
بخش دوم – پاسخ به فرضیه های تحقیق
فرضیه اول
فرضیه دوم
فرضیه سوم
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
مقدمه
خلاصه نتایج
پرسشنامه
بررسی فرضیه های تحقیق
فرضیه اول
فرضیه دوم
فرضیه سوم
نتیجه گیری
پیشنهادها
محدودیت ها و مشکلات اجرای پژوهش
منابع و مآخذ
پیوست ها
پرسشنامه رضایت شغلی

فهرست جداول:
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 1 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 2 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 3 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 4 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 5 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 6 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 7 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 8 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 9 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 10 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 11 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 12 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 13 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 14 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 15 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 16 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 17 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 18 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 19 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 20 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 21 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 22 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 23 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 24 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 25 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 26 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 27 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 28 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 29 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 30 پرسشنامه

فهرست نمودار‌ها:
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 1 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 2 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 3 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 4 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 5 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 6 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 7 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 8 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 9 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 10 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 11 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 12 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 13 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 14 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 15 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 16 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 17 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 18 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 19 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 20 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 21 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 22 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 23 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 24 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 25 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 26 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 27 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 28 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 29 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 30 پرسشنامه

چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان بررسی بررسی آگاهی از میزان رضایت شغلی، علاقه به کار معلمان دوره ابتدایی شهرستان فامنین در سال تحصیلی 91-90 صورت گرفته است.
جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان فامنین در سال تحصیلی 91-90 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری ساده 60 نفر از آن ها بعنوان نمونه انتخاب شده اند.
این تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه جمع آوری شده است.
پرسشنامه این پژوهش شامل 28 سوال بسته سه گزینه ای و نیز دو سوال 10 گزینه ای بوده است.
محقق پس از اجرای پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات به یافته های زیردست یافته است:
بین تجربه و میزان رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد. بین نوع مشاغل و رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد. بین خودسنجی افراد و رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد.

مقدمه:
شاید بتوان گفت از مهم ترین ارکان پایداری و ثبات هر سازمانی رضایت شغلی کارکنان‏ آن است. در حادترین شکل، پایین بودن رضایت شغلی، آمار زیادی غیبت ها، پایین آمدن بازده‏ کار و جا به‏ جایی و انتقال کارکنان را می‏ توان مشاهده نمود. همچنین نارضایتی شغلی‏ می‏ تواند قسمتی از شکایات، کارکرد ناچیز، کالاهای تولیدی نامرغوب، اختلاس و مسائل‏ انضباطی و دیگر مشکلات را موجب گردد. هزینه‏ های نارضایتی شغلی در بعضی موارد ارقام نجومی به بار می‏ آورد.
در مقابل، مدیریت به دنبال رضایت شغلی بالاست، زیرا این پدیده با پی‏امدهای مثبتی که‏ خواست مدیران است، پیوسته است. رضایت شغلی بالا نشان دهنده سازمانی است که به‏ گونه‏ ای خوب و صحیح اداره می‏ شود، و به طور کلی نتیجه‏ ای است که از مدیریت رفتاری‏ کارساز سرچشمه می ‏گیرد.
رضایت شغلی معیاری برای اندازه‏ گیری فضای نیروی انسانی پشتیبان در هر سازمان‏ است. در این پایان نامه سعی داریم ضمن ارائه تعریفی از رضایت شغلی عوامل به وجود آورنده‏ رضایت یا عدم رضایت شغلی را بررسی نموده و همچنین مفاهیم مرتبط به آن را بررسی نمائیم.
قبل از این که به بررسی ریشه‏ های رضایت شغلی و یا عدم رضایت شغلی پرداخته شود لازم است ابتدا به تعریف آن پرداخته تا تصویری روشن از این مفهوم ارائه گردد. سپس‏ به بررسی و توصیف عوامل موثر بر رضایت شغلی یا عدم رضایت شغلی و همچنین‏ اثرات رضایت شغلی در کارکرد منابع انسانی پرداخته شود.
کارآیی و رضایت شغلی از عوامل مهمی هستند که باید در توسعه جامعه صنعتی مورد توجه قرار گیرند. هر فرد سعی داد شغلی را انتخاب نماید که علاوه بر تامین نیازهای مادی از نظر روانی و میزان علاقه او را نیز ارضا کند.
بدین لحاظ برای نیل به این هدف، یعنی گماردن افراد در مشاغل مناسب، مطالعه فردی و بررسی خصوصیات آن ها لازم و ضروری است. در غیر این صورت، با سپردن مشاغل به افرادی که یا علاقه ای به انجام شغل مورد نظر ندارند و یا فاقد توانایی و استعداد لازم برای انجام آن هستند علاوه بر آن که فردی عاطل و باطل بر سر کاری، گمارده میشود موجب از بین رفتن سرمایه مملکت نیز میگردد.
هر گاه کار خوب مورد علاقه انسان نباشد، باعث به وجود آوردن نگرانی، فشار روانی، ناکامی و حتی بیماری های جسمی و روانی و عدم سازگاری اجتماعی میگردد. داشتن کار خوب میتواند منبعی برای بر آوردن نیازها، احترام به خویشتن و سازگاری سالم باشد.
با توجه به این نکته که در جامعه ما کمتر از راهنمایی شغلی و حرفه ای بهره میگیرند و نیز با توجه به این عوامل می تواند باعث این شود که بسیاری از افراد به دلیل عدم. علاقه به شغلشان احساس نارضایتی میکنند.
تحقیقات متعدد، موید این واقعیت هستند که اولا با افزایش بیکاری، فساد شدت می یابد و ثانیا اشتغال و رضایت شغلی موجب نشاط و شادابی انسان میگردد.
میتوان گفت که رضایت از کار عبارت است از یک حالت هیجانی مثبت که نظر شخصی کارکنان در مورد کار خود یا جو حاکم به محل کار را منعکس می کند. رضایت از کار برای مدیران خیلی اهمیت دارد. زیرا عقیده نمی آفریند. باند تشکیل نمی دهد، شاد است و به شادی جو کاری نیز کمک میکند.
به طور کل پیامدهای رضایت از کار عبارتند از:
1) تولید بالا
2) کیفیت خوب
3) غیبت نکردن
4) کارکنان

 



:: برچسب‌ها: اختلاس, انتخاب شغل, بهداشت روانی, تخلف, تربيت, ترک خدمت, دانلود, رضايت شغلی, سازمان, علاقه به کار, عملکرد سازمانی, غیبت, محيط کار, مدیریت, منابع انسانی, مهارت در کار, موفقيت شغلی, نیروی انسانی, پایان نامه, پژوهش, کارکنان ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:15
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
پنونونی چیست؟
پنومونی لین
اپیتولوژی
آسیب شناسی
عوارض
برونکوپنومونی
انواع پرونکوپنومونی
پنومومن هیپواستاتیک یا انتهایی
پنومونی آسپیراسیون
پنومونی بعد از عمل جراحی
پنومونی چرکی
پنومونی شیمیایی
پنومونی بینابین
ریه کشاورزان
انواع دیگر پنومونی
پنومون پنوموسیستیک
پنومونی لیپیدی
درمان پنومونی
منبع

پنونونی چیست؟
پنومونی عفونت یا التهاب بسیار شدید ریه ها میباشد. در این بیماری حبابچه های هوایی موجود در ریه ها پر از چرک و سایر مواد مایع میشوند و رسیدن اکسیژن به خون با شکل مواجه میگردد. عفونت های ریوی بصورت پنومونی مسئول تمام موارد مرگ در ایالات متحده هستند. این امر تعجب برانگیز نیست زیرا که:
الف – سطح این تلیومی ریه همواره در محرمن چند لیتر هوای آلوده به عوامل مخالف قرار دارند.
ب – فلور حلق و بینی را نار خارنکس مرتباً حتمی در افراد سالم در طی خواب آپیره میشود.
ج – سایر بیماریهای شایع ریه باعث تسلیم مندن پاراشیسم و ریه در برابر ارگانیسم های مهاجم میگردند.
بنابراین استریل ماندن پاراشیسم طبیعی ریه یک معجزه کوچک است. مجموعه ای مکانیسم های دفاعی ایمنی و غیر ایمنی در دستگاه تنفسی وجود دارند که از حلق و بینی تا فضای آلوئولی امتداد دارند. آنها یک سر محکم را در را بر عوامل عفونی مختلف ایجاد میکنند.
این بیماری میتواند بصورت یک بیماری بالینی حاد و برق آسا پدیدار شود یا بصورت یک بیماری مزمن باید طولانی تر بروز کند.
طیف پنومونی از نظر بافت شناختی وسیع است: اگزودارب آلدوئولی فیبرینی – چرکی در پنومونی های باکتریایی حمله ارتشاع بینابینی تک هسته ای در پنومون های ویروسی و سایر پنومونی های آتیپیک و گرانولوم و تشکیل حفره در بسیاری از پنومونی های مزمن
پنومونی های باکتریایی حاد بصورت یکی از دو الگوی آناتومیک و رادیو گرافیک دیده میشود پنومون لوبی و بروتکوپنومونی.

 



:: برچسب‌ها: آتيپيک, آسيب شناسی, آسپيراسيون, اكسيژن, التهاب, اپيتولوژی, باكتری, بيمار, بيماری, بيماری مزمن, دانلود, دستگاه تنفسی, ريه, عفونت, عوارض, كشاورز, ليپيد, هوای آلوده, پاراشيسم, پروژه, پزشکی, پنومونی, گرانولوم ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:92
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول
مقدمه
تاریخچه در جهان
سیر تاریخی گذران اوقات فراغت
مشخصات فراغت در دوران جدید
تاریخچه در ایران
فصل دوم
کلیات تحقیق
طرح مساله
روش تحقیق
روش اسنادی و مطالعه کتابخانه ای
مشاهده
مصاحبه
اهداف تحقیق
فایده تحقیق
سوالات تحقیق
تعریف عملیاتی واژه ها
تعاریف اوقات فراغت
فرهنگ
خرده فرهنگ
فصل سوم
چارچوب نظری
بررسی آرا صاحب نظران
عوامل موثر بر چگونگی گذران اوقات فراغت
عامل زمان
عامل سن
عامل فضا و عامل جغرافیایی
عامل درآمد دسترسی به امکانات و وسایل و طبقات اجتماعی
عامل جنسیت
نوع نگرش ها، اعتقادات و دیدگاه
فصل چهارم
پیشینه تحقیقی اوقات فراغت
بخش مقالات
بخش جزوات درسی
پایان نامه ها
فصل پنجم
ویژگی ها و خصوصیات کلی جامعه مورد مطالعه
دلائل انتخاب و خصوصیات کلی جامعه مورد مطالعه
بررسی وضعیت جغرافیایی مناطق
جامعه مورد مطالعه
فصل ششم
یافته های تحقیق
مشاهدات اولیه
موضوع مشاهده
مشاهدات مربوط به گروه A
مشاهدات مربوط به گروه B
مقایسه
مصاحبه با مدیریت و معاونت دبیرستان ها
مصاحبه با تعدادی از دانش آموزان
مقایسه
فصل هفتم
نتیجه گیری و پیشنهادات
فهرست منابع و ماخذ

چکیده:
اوقات فراغت و چگونگی گذران آن از مباحث تازه ای است که بعد از انقلاب صنعتی و رشد منابع و تکنولوژی ها، توجه عالمان را برانگیخته و موضوعی مهم در حوزه علوم اجتماعی شده است. پژوهش حاضر به بررسی نحوه گذران اوقات فراغت در دو گروه از دانش آموزان دختر سال سوم رشته ادبیات و علوم انسانی در دو دبیرستان شهید بهشتی و شهید اول به (ترتیب واقع در منطقه 1 و 16 شهر تهران) میپردازد.
توجه به اوقات فراغت در این پژوهش از ابعاد ذیل حائز اهمیت میباشد. اوقات فراغت یک امر فرهنگی است. بر شخصیت افراد و از جمله شکل گیری شخصیت اثر میگذارد، آثار و نتایجی به صورت مثبت و منفی (انحراف و بزهکاری) برجای میگذارد. به فراغت جوانان و نوجوانان (که تعداد زیادی از جمعیت جامعه را به خود اختصاص میدهند) میپردازد، به فراغت دختران که از محرومیت و محدودیت بیشتری در مقایسه با پسران برخوردارند توجه میکند، توجه به فراغت در تعطیلات طولانی مدت تابستان و ایام نوروز، تطبیقی و مقایسه ای بودن، رویکرد انسان شناسی شهری و نهایتاً کاربردی بودن پژوهش حاضر از رئوس مهم توجه به اوقات فراغت و نحوه گذران آن میباشد. جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر دو کلاس 21 نفره دانش آموزان دختر دبیرستانی در سال سوم رشته ادبیات و علوم انسانی است که در دو قشر کاملاً متفاوت (قشر بالا و پایین) قرار دارند. در این پژوهش از سه روش اسنادی، مشاهده، مصاحبه استفاد شده است.

 



:: برچسب‌ها: ادبیات, اعتقادات, انحراف, انقلاب صنعتی, اوقات فراغت, بزهکاری, تکنولوژی, جغرافیا, دانش آموزان, دانلود, دبیرستان, دیدگاه, طبقات اجتماعی, علوم اجتماعی, علوم انسانی, فرهنگ, منابع, نگرش, پروژه, پژوهش ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:51
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
مقدمه
چکیده تحقیق
مقدمه
اهمیت موضوع
مسئله تحقیق
بیان موضوع
هدف تحقیق
فرضیات تحقیق
سئوال تحقیق
روش انجام تحقیق
جامعه آماری
روش جمع آوری اطلاعات
تعریف علمی مفاهیم و متغیرهای مورد مطالعه
سواد: (Literacy)
آموزش بزرگسالان: (Adult Education)
نهضت سوادآموزی
خودشکوفایی: (Self-Actualization)
بالغ و رشید: (Alult)
انگیزه پیشرفت: (Achierement motire)
آموزش بزرگسالان
آموزش پایه بزرگسالان: (Adult Basie Education)
آموزش مداوم آموزش پیگیر: (Lifelong Education, Permanent Education)
فصل دوم
بررسی پیشینه تحقیق
ادبیات تحقیق
سابقه پژوهشی موضوع
اولین بررسی
دومین بررسی
سومین بررسی
تعلیمات اکابر
سابقه پژوهش موضوع
ارزیابی سالانه پیشرفت نوآموزان و چگونگی موقعیت نوسوادان
مقایسه میزان کارایی برنامه سوادآموزی تابعی با بیکار یا بی سوادی
علل عدم استقبال بی سوادان از کلاس های سوادآموزی
عوامل شخصی
عوامل خانوادگی
عوامل خارجی
عوامل هوشی
میزان نگهداشت سواد
بررسی مسائل سوادآموزی ایران قبل از انقلاب اسلامی
تعلیمات اکابر
آموزش سالمندان
آموزش بزرگسالان
کمیته ملی پیکار جهانی با بی سوادی
فعالیتهای کمیته پیکار جهانی با بی سوادی
فصل سوم
روش پژوهش
جامعه نمونه و روش های نمونه گیری
روش های جمع آوری اطلاعات
روش های آماری
فصل چهارم
یافته های پژوهشی
فصل پنجم
تفسیر و نتیجه گیری
پیشنهادات
محدودیت ها
پرسشنامه
منابع و مآخذ

فهرست جداول:
روش نمره گذاری
زمان مناسب برای تشکیل کلاس ها و ضرورت تغییر کلاس با تغییر فصل
تاثیر ویژگی های آموزشیار بر یادگیری سوادآموزان
گرایش نمونه ها به آموختن مواد مختلف
تاثیر سواد در ابعاد مختلف زندگی نمونه ها
میزان رضایت نمونه ها از عوامل مختلف در سوادآموزی
اهمیت تشویق
بررسی میزان ذوق و علاقه سوادآموزان
دلیل بی سواد ماندن سوادآموزان تا سنین بزرگسال
تطبیق اوقات فراغت بزرگسالان با ساعات تشکیل کلاس
مقایسه نمرات سوادآموزان با آموزشیاران و مسئولین نهضت سوادآموزی

چکیده تحقیق:
بی سوادی یکی از مسائل عمده اکثر کشورهای جهان سوم است که ریشه و اساس بسیاری از مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تشکیل میدهد.
بررسی های اخیر سازمان یونسکو و بسیاری از سازمان هایی که در ارتباط با سوادآموزی یا آموزش بزرگسالان در کشورهای مختلف فعالیت میکنند نشان میدهد که این مسئله مشکلی همگانی است و محدود به کشورهای جهان سوم نیز نمیشود. این بررسی ها بیانگر این واقعیت تلخ هستند که بی سوادی و کم سوادی گرچه مسئله حاد و لاینحل اکثر کشورهای جهان سوم است ولی مشکل جدید کشورهای پیشرفته صنعتی نیز هست. اما مسئله بی سوادی به دلیل افزایش بی سوادان روز به روز اهمیت بیشتری مییابد.
با توجه به این که کسب مهارت های سواد اولیه پله های نردبان دانش و آگاهی است، بی سواد ماندن درصد بالایی از افراد جامعه وسیله ای برای عدم آگاهی و فقدان تخصص و مهارت های لازم برای ایجاد جامعه ای مستقل، آگاه و تواناست.
با وجود این که سال های متمادی، برنامه های مبارزه با بی سوادی به صور مختلف در اغلب کشورهای جهان سوم رونق داشته ولی به دلیل رشد جمعیت بر تعدد بی سوادان جهان افزوده شده است. بدین وسیله لازم است از افرادی که در تهیه این پروژه من را یاری نموده اند قدردانی شود.

مقدمه:
معمولاً برای پدیده هایی چون عقب ماندگی اقتصادی، فقر، جهل و وابستگی دلایلی متفاوت بیان می شود. این پدیده ها در دایره بسته ای فرض می شوند که هر کدام تشدید کننده دیگری است. نقطه آغاز همه این پدیده ها بی سوادی و جهل است که از بزرگ ترین معضلات هر جامعه محسوب می شود.
با اندکی تعمق و تفحص در سرنوشت جوامع بشری از ادوار دور تا کنون، میتوان به این نتیجه رسید که قسمت اعظم مسائل بشری که تنها بخشی از آن در این جا عنوان گردید، نه تنها از بی سوادی که از سواد نیز هست، چرا که مسائل و مشکلات جوامع به اصطلاح عقب افتاده و کشورهای جهان سوم حتی فقر و جهل آن ها نیز معلول عواملی است که در اثر سیاست گذاری ها، مدیریت ها و برنامه ریزی ها جوامع پیشرفته که غنی و باسواد نیز هستند به وجود آمده است.
پس آن چه در این ماجرا حائز اهمیت است، تعهد اخلاقی و وجدان آگاه سیاسی حکومت ها و دولت ها و اتخاذ خط مشی های بشر دوستانه، اصولی، واقع بینانه بر اساس شرایط موجود در هر جامعه است.
همچنان که شاهدیم در محافل و جوامع مختلف از هر طریق وسائل ارتباط جمعی و رسانه های گروهی بطور مداوم از انسانیت، بشردوستی، آزادی دموکراسی، زدودن فقر و جهل و بی سوادی داد سخن به میان می آید که در اصل هدف جز نقض حقوق بشر، از میان برداشتن و دموکراسی، استثمار و در نتیجه فقر و نادانی، بردگی، جنگ و مسائل گوناگون دیگر نیست. به همین دلیل ملت هایی که با تلاش و از خود گذشتگی بسیار و پس از مبارزات طولانی، خود را از زیر سلطه استعمار و استثمار رها میسازند در اولین مرحله پس از کسب آزادی و استقلال، به ایجاد دگرگونی های اساسی در روابط اقتصادی و اجتماعی جامعه میپردازند و بعنوان اساسی ترین رکن این تغییر به اجرای برنامه های سوادآموز و آموزش بزرگسالان میپردازند. زیرا این حقیقت را نمیتوان نادیده گرفت که جهل و نادانی خود عاملی است که به بازگرداندن دست جنایتکاران و استثمارگران جهانی کمک میکند. در واقع هرگونه تحول و تغییر سازنده بدون توجه کافی به برنامه های سوادآموزی و آموزشی بزرگسالان مخصوصاً در کشورهای جهان سوم که دارای درصد بالای بی سوادی هستند، غیرممکن است.
از سوی دیگر گسترش آموزش بزرگسالان و ریشه کن کردن بی سوادی یک ضرورت اخلاقی برای جامعه بین المللی محسوب میشود. بی سوادی با فقر پیوند مستقیم دارد و در محروم ترین مناطق کشورهایی که دچار کمبود منابع طبیعی هستند، در بین فراموش شده ترین گروه های انسانی، در میان کسانی که از نارسایی ها و کمبودهای مهم و اساسی مانند غذا، بهداشت، مسکن و بی کاری رنج میبرند و به گسترده ترین شکل ممکن وجود دارد تداوم بی سوادی سدی عظیم در راه توسعه است و مانع از آن میشود که میلیون ها نفر مرد و زن عنان زندگی خویش را در دست بگیرند. بی سوادی عاملی است که مبارزه علیه فقر، نابرابری ها و تلاش برای پایه گذاری روابط برابر و منصفانه در برابر افراد و ملت ها را محکوم به شکست میکند. اگر شرایط و ویژگی های کشورهای محروم را مورد بررسی دقیق قرار دهیم، ملاحظه میکنیم که بی سوادی هر چند خود معلول نارسایی های اقتصادی و اجتماعی است ولی در ایجاد و تشدید آن ها نقش تعیین کننده ای دارد. استعمار جهانی که آگاهی و خلاقیت انسانها را مانعی برای حضور و سلطه خویش در کشورهای جهان سومی میداند نیز از دیرباز سعی خود را بر این معطوف داشته است که با طرح های دراز مدت مانع رشد و شکوفایی استعدادهای مردم شود و برنامه های رنگارنگش از رواج سیستم های غلط آموزشی و طبعاً شیوع بیماری مدرک گرایی تا کمیته به اصطلاح پیکار یا بی سوادی و نظایر آن شامل این مدعاست.

 



:: برچسب‌ها: آموزش, آموزشیار, استثمارگر, اقتصاد, انقلاب اسلامی, بالغ, برنامه, بزرگسالان, بی سوادی, تحقیق, تعهد اخلاقی, جهل, حکومت, خودشکوفایی, دانلود پایان نامه, دموکراسی, دولت, رشید, سازمان یونسکو, سالمندان, سواد, سواد آموزان, سوادآموزان, سیاست گذاری, فقر, مهارت, نهضت سوادآموزی, پژوهش, کشورهای جهان سوم, کلاس ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1395 | نظرات ()