دانلود گزارش کارآموزی آفات و بیماری های مهم درخت بید
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:100
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
اهمیت فضای سبز و جنگل برای انسان
فصل اول : کلیات
تقسیم بندی خاک بر حسب وضعیت
اهداف کلینیک
آشنایی با امکانات و اجزاء لازم برای یک کلینیک گیاه پزشکی
دفتر مدیریت
بخش پذیرش
آزمایشگاه ها
اتاق مشاوره
مزرعه تحقیقاتی
بررسی و تشخیص آفات و بیماری های ارسال شده به آزمایشگاه ها
طرز جمع آوری نمونه و ارسال نمونه جهت تشخیص بیماری های گیاهی
مشخصات نمونه خوب
اصول جمع آوری گیاهان
تهیه اسلاید موقت میکروسکپی
آشنایی با آزمایشگاه تشخیص آفات
وسائل مورد نیاز یک آزمایشگاه تشخیص آفات
طریقه سنجاق زدن به حشرات در کلینیک
اتاله کردن حشرات
جمع آوری لارو حشرات
انتخاب درختان و درختچه های زینتی
چند فصله بودن
رنگین بودن پوسته تنه و شاخه
دارا بودن میوه های رنگین
تعریف درخت و درختچه
تعریف فرم
تعریف بافت
تعریف رنگ
نکاتی که باید در موقع کاشت درختان رعایت کنیم
گروه بندی درختان از نظر تفاوت در سرعت رشد، ابعاد و بافت تاج
سرعت رشد
ابعاد
بافت تاج
هرس درختان
برخی درختچه ها و درختان خیابانی
درخت عرعر
درخت ون یا زبان گنجشک
درخت اقاقیا
سوزنی برگان
کاج تهرانی
نوئل
سرو نقره ای
سرو خمره ای
به ژاپنی
برخی از آفات مهم درختان فضای سبز
شته و طرز مبارزه با آن
مقاومت به آفتکش ها
کنترل بیولوژیک
پیش آگاهی و ردیابی
کنترل بیولوژیک شته ها
پارازیت های شته
سفید بالک ها و کنه ها و کنترل بیولوژیک آن ها
برخی بیماری های مهم گیاهان زینتی فضای سبز
تعریف بیماری
بیماری انگلی
سفیدک ها
بیماری های زنگ
کفک زدگی و پوسیدگی نرم
بیماری های لکه برگی
پوسیدگی طوقه و ریشه و اندام های زیر زمینی گیاه در اثر قارچ های جنس
معرفی دو بیماری مهم در گیاهان فضای سبز
فتیله نارنجی صنوبر
عامل بیماری
دامنه میزبانی
علایم بیماری
نحوه ایجاد خسارت
نکته
کنترل
سفیدک سطحی شمشاد
علایم
کنترل
معرفی برخی علف های هرز موجود در فضای سبز و روشهای کنترل آن ها
ترشک
روش های مبارزه
خاکشیر
چسبک (چسبونک)
روش های کنترل
گل قاصدک
تاج خروس
روش های کنترل
پنیرک (توله)
روش های کنترل
سس
روش های کنترل
کنترل شیمیایی سس در مزارع یونجه
روش های انتشار و گسترش علف های هرز در چمن
روش های جلوگیری از گسترش علف های هرز در چمن
کنترل علف های هرز قبل از کاشت چمن
شخم زدن و زیرو رو کردن خاک
ضد عفونی کردن خاک
سوزانیدن علف های هرز
کنترل علف های هرز پس از کاشت چمن
کنترل مکانیکی
وجین دستی
چیدن و چمن زنی
کنترل شیمیایی
انواع علف کش ها
علف کش های تماسی
علف کش های سیستمیک
مبارزه تلفیقی
لیست بیماری های مهم تهران و اطراف آن
لیست آفات مهم تهران و اطراف آن
لیست علف های هرز تهران و اطراف آن
فصل دوم : گزارش کارآموزی
درخت بید
بید سفید
بید بزی
بید سبدی
شته بید
شته سیاه بید
شته خالدار بید
سپردار بید
سپردار سفید بید
کرم خاردار بید
کنه گالزای بید
لیسه بید
پروانه سفید بید
سنک بید
سوسک شاخک بلند بید
سوسک برگ خوار بید
زنبور گالزای برگ بید
آنتراکنوز بید
زنگ بید
لکه سیاه بید
سفیدک برونی بید
منابع
منابع اینترنتی

مقدمه:
اهمیت فضای سبز و جنگل برای انسان
بشر از روزی که در کره زمین زیست خود ا شروع کرد، شروع به استفاده از منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع جهت تامین نیازهای خود نمود به طوری که از میوه، چوب، جهت تغذیه، سوخت . . . استفاده نمود. که با توجه به روند افزایش این مسئله نیز افزایش یافت.
به طوری که در قرن 18 و 19 بسیاری از کشورهای اروپایی و آفریقایی تا 95% درآمد کشورشان از این طریق بدست می آید که باعث نابودی جنگل ها و مراتع در بسیاری از این مناطق گردید.
مشخصات اقلیمی
به علت وسعت زیاد کشور و موقعیت خاص جغرافیایی آب و هوای مختلفی در نقاط مخلف کشور حکمفرما میباشد در تابستان هوا در فلات مرکزی ایران بسیار گرم میشود و از آن جایی که بسیاری از کوه ها و مناطق اطراف شهرها بدون پوشش گیاهانی هستند و ساختمان ها از آهن و بتون است بدین سبب گاهی دمای محیط به 50 درجه سانتیگراد میرسد.
در منطقه جنوبی کشور به علت بالا بودن رطوبت نسبی محیط گاهی وضع به خصوص برای افراد مسن و مریض خطرناک میشود به طوری که در مرداد ماده 1356 دمای محیط به 50 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی محیط به 95% رسید که باعث تلف شدن تعداد بسیاری از افراد گردید. در شمال ایران آب و هوا ملایم است و تابستان ها بر عکس منطقه مرکزی زیاد گرم نمیشود.
وضع خاک:
با آن که ایران کشوری وسیع است ولی فقط قسمتی از این خاک قبل استفاده و بهره برداری میباشد سطح وسیعی از مملکت را کوه های عظیم بدون پوشش گیاهی تشکیل میدهد و که از آن قسمت که قابل استفاده است بهره برداری اصلی به عمل نمی آید.

درخت بید:
نام درخت بید به خاطر ویژگی خاص شاخه هایش انتخاب شده است آن ها با شکاف هایی از ساقه های بزرگ قطع شده و جدا میشوند، توسط جریان های آبی به سمت پایین حمل میگردند، هنگامی که این رشته ها روی توده های گل و مرطوب قرار میگیرند تشیکل ریشه داده و به داخل زمین نفوذ میکنند. ویژگی ترد و شکننده بودن چوب این درخت در سرعت استفاده از آن اهمیت دارد. درخت فوکایک نمونه اشتقاق یافته از جنس بید Salix میباشد. غالباً همه بیدها در تمامی طول سال با ظاهر منحصر به فرد پوستشان به آسانی قاب تشخیص هستند. آن ها بیضی شکل و در داخل آن ها یک لایه خارجی نرم و منفرد وجود دارد غیر از جوانه که به صورت دسته های منفرد در طول شاخه ها قرار گرفته اند، همه بیدها برگ هایی مشابه دارند، که به صورت بیضی بوده و به صورت نوک تیز تمایل یافته اند. درخت بید واریته های زیادی دارد که برگ های آن سبز کمرنگ و یکنواختی ایجاد میکند که براق نمیباشند شبیه به بید سفید است.
همه بیدها یکی از شاتون های نر یا ماده را تولید میکنند البته بطور خیلی تصادفی در تعداد کمی از درختان ممکن است شاخه های نر و ماده یافته شوند حتی اگر یکی از اندام جنسی رو شاخه هر کدام از این درختان قطع شود دوباره نیز رشد خود را دامه میدهند. شاتون ها در بیشتر درختان بید در ماه مارس قبل از اینکه برگ ها رشد پیدا کنند و وسیع شوند باز میشوند که مناظر زیبا و جذابی در فصل بهار ایجاد میکنند غالباً آن ها بمنطور تزییات داخل خانه، همانند شکوفه های نخل که در سرزمین های مقدس شرقی ریشه باستانی و کهن دار استفاده میشوند. شاتون های نر و ماده هر دو با ساختاری بیضی مانند در یک بخش نرم با کرک های ابریشیمی سفید رنگ قرار گرفته اند، که در نتیجه این درختان از نام بید مشک گرفته شده اند و آن را به خود اختصاص داده اند.
شاتون در ابتدا به واسطه دسته گلهای بیضی شکل ظاهری خز مانند و عملاً نرم مییابد امروزه از ساختمان و ظاهر گل ها برای قیاس با درختان دیگر که اغلب در ظاهر متفاوت میباشند، مورد استفاده قرار میگیرد. گرده افشانی در درختان بید به دو صورت یکی توسط باد و دیگری توسط حشرات انجام میپذیرد گل های نر به پراکنده شدن و انتشار و گل های ماده نیز به دریافت دانه های گرده ای که توسط باد منتقل شده اند سازش یافته اند. گل ها هر دو اندام جنسی اندو شهد شیرینی تولید میکنند که زنبورهای عسل مشتاقانه در اوایل فصل بهار و زمان باز شدن شکوفه ها به آن روی می آروند و هر یک از گل ها به تنهایی از یک پرگچه کرکین، شهد گیاهی دو بساک طلایی که دانه ها را پراکنده میکند تشکیل شده است. روی هم رفته، شاتون های نر با ظاهری به رنگ زرد جذاب و سایه داری به نظر میرسد. همچنین هر کدام از گل های ماده یک برگچه کرکدار. شهد آلود و یک مادگی تخم مرغی شکل که در انتها به دو کلاکه ختم میشوند، تشکیل یافته است. غالباً شاتون های ماده به نرگ نقره ای متمایل به سبز تیره هستند پس از گرده افشانی، اندام مادگی به سرعت رشد یافته و در نیمه تابستان شکاف میخورند.
آن ها از طول ترک خورده مقدار بسیار زیادی دانه های کوچک را منتشر میکند آن ها دارای کرک های سفید رنگی هستند که به پراکندگی آن توسط باد کمک میکند. پس از گذشت چند هفته و قبل از پوسیده شدن جوانه ها در داخل دانه های رسیده رویش مییابند. با توجه به این توضیحات درخت بید فقط بر روی خاک های برهنه با ظواهر جدید مانند توده های روان و زمین های شنی قادر به رشد است و به ندرت روی زمین های پوشیده از حوزه های علفی یافت میشود. در نواحی پرنور زمین های مرطوب مانند گل ها و لجن ها موفق به رشد شده و زنده می مانند نهال کوچک در ابتدا دو عدد برگ پهن به وجود می آورد که دو برگ کوچک و در مقابل هم ایجاد میکند که در آینده رشد یافته و برگ های بزرگ تر را به وجود می آرود این روند شامل برگ های منفرد نیز میشود بدیهاً چوبی به رنگ قهوه ای مایل به کرم روشن است آن ها بافتی نسبتاً کرک دار دارند که در طول زندگی از هدر رفت مقدار زیادی آب جلوگیری میکند هنگامی که مقداری از آب خود را از دست میدهند و سبک میشوند چوب آتشگیر نامرغوبی به وجود می آورد در ساخت محیط های بیرون کمتر استفاده میشود زیرا به سرعت میپرسد و فقط یک استفاده ویژه دارد که بعداً در بید سفید و بید مجنون شرح داده میشود پوست شاخه های جوان درخت بید در ابتدا نرم و به رنگ قهوه ای مایل به نارنجی است. سپس بر روی آن یک شبکه از رشته های سطحی رشد مییابد. هیچگاه درخت بید به صورت درختی بزرگ تبدیل نمیشود. اغلب به دلیل شکستن شاخه ها بصورت متوالی بطور غیر عادی و بی قاعده رشد کرده و گسترش می یابند بیشترین ارتفاع آن m15 و بزرگترین m1.5 میباشد.
این بید بسیار بزرگ بر روی خاک های گلی در کنار رودهای جاری قرار گرفته که پوستی تیره و زیر کاملاً مشخص با یک شبکه از رشته ای منفصل و شکسته شده ایجاد میکند.





:: برچسب‌ها: آفات, بافت, برگ, بيماری انگلی, بیماری, بیولوژیک, تاج خروس, ترشک, جنگل, حشرات, دانلود گزارش کارآموزی, درخت اقاقيا, درخت بید, درخت زبان گنجشک, درخت عرعر, درختچه, درختچه های زينتی, زنبور, سفيد بالک, سيستميک, شمشاد, شکوفه, فضای سبز, مبارزه تلفيقی, مدیریت, ميوه, هرس درختان, واریته, وجين دستی, چمن زنی, کشاورزی, کلینیک, کنترل شيميايی, کنترل مکانيکی, گیاهان, یونجه ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: