نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:37
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
موقعیت جغرافیایی طبیعی و انسانی شهرستان درگز
فرهنگ عامه
رقص محلی
مراسم عروسی
نحوه انتخاب همسر
خواستگاری
مراسم نامزدی
مدت نامزدی
تشریفات عقد
جشن عروسی
پرداخت قاتم
جهیز بران
خوانچه هدیه
تشریفات بردن عروس به خانه داماد
برگردان به فارسی
ترانه گلین یولی
برگردان به فارسی
شب زفاف
پاتختی
پاگشایی
دختر ربایی در قدیم
آئین خواستگاری و ازدواج ترکمان
انتخاب همسر
خواستگاری
عروسی
لباس عروس
مراسم عروس کشان
تشریفات عقد
شعر و موسیقی

موقعیت جغرافیایی طبیعی و انسانی شهرستان درگز:
شهرستان درگز در 130 کیلومتری شمال مشهد و در 37 درجه و 28 دقیقه عرض شمالی و 59 درجه و 7 دقیقه طول شمالی قرار گرفته است. این شهرستان از شمال به جمهوری ترکمنستان و از شرق به کلات و از جنوب به شهرستان های قوچان و چناران و از سمت غرب به قوچان محدود گردیده است. این شهرستان مساحتی بالغ بر 8597 کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال 1375، 78097 نفر تخمین زده شده است. درگز دارای چهار بخش چاپشلو، نوخندان، لطف آباد و مرکزی میباشد و ارتفاع آن از سطح دریا 500 متر است. این شهرستان دارای رشته کوه های بسیاری است که از میان آن میتوان از زرین کوه در شمال، کوران داغ و قره داغ در مغرب و هزار مسجد در جنوب نام برد. رودخانه های پر آب و خروشانی همچون درونگر، زنگلانلو، دربندی علیاء از منابع مهم آب این شهرستان به شمار میروند و به واسطه بارندگی مناسب و اقلیم مطلوب این شهرستان دارای جلگه ها، دره ها، و دشت های حاصل خیزی است که جلگه زنگلانلو، نوخندان، درونگر، قره باشلو و میان کوه و دشت لطف آباد از آن جمله اند.
مردم درگز از نژادهای ترک، کرد، ترکمن و فارس هستند و به زبان های مختلف ترکی، کردی و فارسی تکلم میکنند. دره معروف تندوره در جنوب غربی درگز از مناطق زیبا و دیدنی این شهرستان است. درگز از شهرهای تاریخی این سرزمین به شمار میرود و به گواهی مستندات مکتوب تاریخی در نسخ گوناگون از این شهر با نام های دارا گرد، نیسایا، نساء، آپاوارتاکن، ابیورد و خاوران یاد شده است.

فرهنگ عامه:
فرهنگ عامه طایفه ای و ایلی مردم شهرستان درگز، در گذشته چنان بود که هر طایفه و ایل سنن و عادات و رسوم خاص خود را داشته اند، ولی امروز در اثر روابط اجتماعی در طول زندگی چند نسل و اختلاط و امتزاج اقوام در مجموع ترکیب یک فرهنگ ملی بدیعی را به وجود آورده اند که از هر حیث مطبوع و دلپذیر است.

 





:: برچسب‌ها: آداب و رسوم, انتخاب همسر, تركمنستان, تشريفات عقد, جشن عروسی, خواستگاری, دانلود پروژه, درگز, رقص محلی, فرهنگ عامه, قوچان, لباس عروس, لطف آباد, مراسم عروسی, مراسم نامزدی, نوخندان, پاتختی, پاگشايی ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: