دانلود پروژه حقوق متهم در ایران
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:58

نوع فایل:word

فهرست مطالب:

چکیده

مقدمه

فصل اول

گفتار اول - خاستگاه حقوق متهم در اندیشه های اسلامی

گفتار دوم - حقوق متهم در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران

گفتار سوم - تعریف حق دفاع متهم

گفتار چهارم - آزادی دفاع

گفتار پنجم - اصل برائت و حق دفاع

فصل دوم

گفتار اول - منابع حق دفاعی متهم

اعلاميه‌های جهانی و منطقه‌ای حقوق بشر

در حقوق داخلی

حق دفاع متهم در فقه شيعه

گفتاردوم - موارد حقوق دفاعی متهم در مراحل مختلف دادرسی كيفری

گفتار سوم - تفهيم حقوق دفاعی

حق سکوت

حق داشتن مترجم

اعلام حق داشتن وکیل

حق برخورداری از وکیل تسخیری رایگان

حق دسترسی بازداشت شدگان به وکیل

حق داشتن وکیل در دعاوی

حق تجدید نظرخواهی

فصل سوم

گفتاراول - تفهيم موضوع و دلايل اتهام يا اتهامات وارده

در مرحله تحقيق

در مراحل قبل از اخذ آخرين دفاع در مرحله تحقيق

گفتار دوم - حق داشتن وكيل مدافع

اهميت شركت وكيل مدافع

شركت وكيل مدافع در مراحل مختلف دادرسی كيفری

گفتار سوم - آخرين دفاع متهم

فصل چهارم

گفتار اول - حق شكايت از آراء كيفری

گفتار دوم - موارد جزئی ديگر حق دفاع متهم

آزادانه بودن دفاع

دادن فرصت معقول جهت دفاع

گفتارسوم - مواردی كه بر حق دفاع متهم تاثير میگذارند.

شيوه احضار و جلب

حقوق و تضمینات متهم در مقدمات بازجویی تاخیر ناپذیری بازجویی از متهم

ثبت هویت متهم

اغفال متهم

منع اعمال شکنجه برای اخذ اقرار، شهادت و سوگند.

احظار به متهم که مواظب اظهارات خود باشد

فصل پنجم

گفتار اول - اصل تفكيک مراحل مختلف دادرسی كيفری

گفتار دوم - قرار بازداشت موقت

گفتار سوم - خصوصيات دادرسی

علنی بودن دادرسی

ترافعی بودن محاكمه

گفتار چهارم - هيات منصفه

نتيجه‌گيری

منابع و ماخذ

 

چکیده:

جرم موجب بروز کشمکش بین مرتکب و جامعه است و نفع جامعه انسانی در این است که برای جلوگیری از ارتکاب جرم و اصلاح مجرم با سیاست جنایی خاص درصدد مجازات مرتکب جرم برآیند. ناگزیر در این راه، جامعه برای تحقق عدالت کیفری علاوه بر استفاده از قوانین ماهوی، از قوانین شکلی(آیین دادرسی کیفری) استفاده مینماید، زیرا برای حفظ حقوق فردی، اسایش و آرامش حقوقی شهروندان و تامین امنیت قضایی، قوانین ماهوی را باید در کنار قوانین شکلی بکار برد و از این طریق اشتباهات قضایی به حداقل ممکن برسد.

قانون گذار در انشاء قوانین شکلی (آیین دادرسی کیفری همواره دو هدف عمده، یعنی تامین نظم عمومی و تامین منافع و حقوق متهم را مدنظر قرار میدهد. قوانین مزبود باید طوری وضع شود که هیچ بی گناهی گرفتار عقاب نگردد. هیچ مجرمی نتواند از چنگال عدالت فرار کند. بدین منظور برای حسن جریان دادرسی کیفری، تضمین حقوق متهم، رعایت حقوق و آزاد فردی و آسایش حقوق شهروندان هر روز نظریه های جدیدی در این رشته مهم از علم حقوق پایه منصه ظهور میگذارد، تا دستگاه عدالت در کنار تامین نظم عمومی و مصالح اجتماع بتواند بی گناهان را از تعقیب و مجازات برهاند.

 

مقدمه:

یکی از حقوق اساسی که ضامن حفظ و حراست حقوق فردی و اجتماعی است و تاثیر قابل توجهی در تامین امنیت قضایی دارد، حق دفاع متهم در برابر اتهام یا اتهامات روا یا ناروایی است که به وی نسبت داده می شود. بر دستگاه قضایی هر کشور فرض است در جهت امنیت و عدالت قضایی و رعایت حقوق و آزادی فردی، امکانات و تصمیمات کافی در اختیار شهروندان به خصوص متهمان قرار دهد. رعایت عدالت و امنیت قضایی در هر کشور باعث توسعه و پیشرفت اقتصادی و فرهنگی، سیاسی و غیره میشود، که همه این ها در سایه آسایش و ارامش حقوقی شهروندان حاصل میشود.

در جهت تامین عدالت و امنیت قضایی، بر قوه قضائیه هر کشوری واجب است که بر دو عنصر مهم اهتمام ورزد:

اول : رعایت حق دادخواهی که بدین معنی که حکومت امکانات و مقرر دارد تا هر شهروندی در صورت تضییع حقوقش بتواند آزادانه در یک دادگاه علنی بی طرف و بی غرض بتواند به حقوقش دست یابد.

دوم : رعایت و حکایت از حق دفاع متهم است، بدین معنی هر شخصی که با دلایل و قراین کافی مورد اتهام قرار گیرد بتواند آزادانه و آگاهانه در معیت وکیل مدافع و دارا بودن یک سری حقوق معین از خویش دفاع کند و در صورت عدم اثبات بزه از اتهام تبرئه شود.

حق دفاع متهم جزء حقوق طبیعی، خطری و ذاتی شخص انسان است و ویژگی حقوق طبیعی یا خطری از این است که در تمام اقوام ملل دنیای مجری است و در تمام فرضیه ها موثر میباشد و همگی موافق مصالح و منافع بشر میباشد لذا حقی نسبت که دولت مردان به شهروندان اعطا کرده باشند وظیفه دولت مردان است که امکانات و تامینات لازم را در جهت حمایت و رعایت از آن فراهم نماید و مصوبات آن را براساس استوار نمایند.

حق دفاع متهم هر چند از دیرباز مورد حمایت بوده و امروزه نیز در اعلامیه های جهانی و منطقه ای مربوط به حقوق بشر و قوانین اساسی و عادی کشورهای مختلف به طرق گوناگون از آن حمایت میشده و برای حمایت و رعایت آن قابل شده اند. ولی متاسفانه به رغم اهمیت و حمایت موضوع و حمایت ها و تضمینات حقوقی، مذهبی و اخلاقی از آن همیشه مورد تعرض بوده و امروزه اضافه بر آن که بشر خویشتن را در اسارت ماشین و محصول دست خود درآورده، تعرض به حق دفاع متهم به طرق و به انحناء گوناگون از سوی مقامات و مامورین قضایی و اجرایی صورت میگیرد و این تعدی و تجاوز اثر زیان بار دارد که باعث اشتباهات قضایی، سلب اسایش، آرامش حقوقی شهروندان، لطمه به امنیت و عدالت قضایی خواهد شد. این تعدی و تجاوز همیشه وجود داشته و امروزه وجود خواهد داشت. حق دفاع متهم یکی از عناصر اهمیت قضایی در کنار حق دادخواهی است که باعث آسایش و آرامش حقوق شهروندان و در نتیجه موجب پیشرفت جامعه بشری در زمینه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و غیره میشود.

 





:: برچسب‌ها: ارتکاب جرم, اصل برائت, اقرار, امنیت قضایی, اندیشه, تحقيق, ثبت هویت, حق دفاع, حقوق, حقوق متهم, دادرسی كيفری, دانلود پروژه, دستگاه عدالت, دستگاه قضایی, سلب اسایش, سوگند, شهادت, شهروند, قانون گذار, قوه قضائیه, متهم, نظم عمومی, هيات منصفه, وکیل, وکیل مدافع ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 دی 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: