دانلود پروژه سلامت روان در دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:24
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
کلیات
مقدمه
بیان مساله
اهمیت و ضرورت تحقیق
فرضیه ها یا سوالات
تعریف اصطلاحات، مفاهیم کلیدی و متغیرها
تعاریف نظری
تفاوت عادت و اعتیاد
بهداشت روانی
تعاریف عملیاتی
فصل دوم
مقدمه
دیدگاه روان تحلیلی
دیدگاه های یادگیری و شناختی – رفتاری
عوامل مخاطره آمیز
عوامل مخاطره آمیز فردی
دوره نوجوانی و جوانی
ژنتیک
صفات شخصیتی
اختلالهای روانی
نگرش مثبت به مواد
موقعیت های مخاطره آمیز فردی
تاثیر مواد بر فرد
عوامل مخاطره آمیز بین فردی و محیطی
عوامل مربوط به خانواده
عوامل خانوادگی
زمینه های خانوادگی
فقر مادی خانواده
عدم آگاهی و کم سوادی
اختلافات خانوادگی
خصوصیات و ویژگی های جوانان و نوجوانان
فشار دوستان و هم سالان
شرایط عاطفی
نقش خانواده در آگاه سازی جوانان و نوجوانان
ستیزه والدین
رفاه اقتصادی خانواده
در دسترس بودن مواد مخدر
نابرابری های اقتصادی و اجتماعی
بیکاری
عقاید معتادان درباره اعتیاد و اعتقادات دینی
عوامل مربوط به دوستان
روشهای مقابله با فشار همسالان
واکسیناسیون ذهنی
آموزش قاطعیت
آموزش مهارت‌ های زندگی و اطلاع رسانی
عوامل مربوط به محیط آموزشی
عوامل مربوط به محل سکونت
منابع

مقدمه:
یکی از مشکلات عمده ای که نسل جوان جامعه با آن رو به روست، خطر گرایش به مصرف سیگار است. از آنجا که مصرف این گونه مواد (انواع سیگارها، قرص ها، مخدرها و…) در بین جوانان و نوجوانان رو به افزایش است، وظیفه والدین، مربیان و سایر نهادهای اجتماعی و آموزشی برای آگاه ساختن قشر جوان از عواقب مصرف سیگار به مراتب سنگین تر از قبل میشود. با توجه به این موضوع، والدین و مربیان باید سعی کنند با استفاده از روشها و آموزشهای لازم، بچه ها را از همان دوران کودکی و پیش نوجوانی با آثار زیان بار مصرف سیگار و اثرات و پیامدهای ناشی از آن بر جسم و روان شان مطلع سازند.
به رغم نکوهش و مذمت در مضرات سیگار و هشدار محققان، پزشکان و کارشناسان بهداشتی و فعالیت رسانه‌ها در مورد این بلای خانمان سوز و قاتل خاموش، باز هم به وفور مشاهده میکنیم که افراد بسیاری در جامعه همچنان به کشیدن سیگار و دود کردن وجود خود مشغول هستند و هیچ توجهی به این هشدارها و علائم خطر ندارند و افراد دیگر را به این ورطه و منجلاب میکشند.
آیا میدانند که چرا سیگار میکشند و چه چیزی از کشیدن سیگار نصیب آنها میشود یا چه خسارات جبران‌ ناپذیری به روح و جسم و اگر صاحب خانواده هستند به خانواده بیگناه آنها وارد میشود و جدای از این چه ضربه‌ای به افراد جامعه به خصوص نوجوانان، جوانان و قشر دانشجو که در حالت هشدار قرار دارد وارد میشود؟
باید بدانیم که اگر راهکارهای پیشگیرانه و موثر در شیوع مصرف سیگار و سیگار در میان نوجوانان و جوانان در نظر گرفته نشود، همواره باید نگران عواقب به مراتب بدتری از این بلای خانمان سوز در میان نسل فردای جامعه باشیم.
افرادی که نگرشها و باورهای مثبت و یا خنثی به سیگار دارند، احتمال مصرف و اعتیادشان بیش از کسانی است که نگرشهای منفی دارند. این نگرشهای مثبت معمولاً عبارتند از : کسب بزرگی و تشخص، رفع دردهای جسمی و خستگی، کسب آرامش روانی، توانایی مصرف مواد بدون ابتلا به اعتیاد.
از آن جا که محیط آموزشی بعد از خانواده، مهمترین نهاد آموزشی و تربیتی است، میتواند از راههای زیر زمینه ساز مصرف سیگار در نوجوانان باشد:
بی توجهی به مصرف سیگار و فقدان محدودیت یا مقررات جدی منع مصرف در محیط آموزشی، استرس های شدید تحصیلی و محیطی، فقدان حمایت اساتید و مسئولان از نیازهای عاطفی و روانی به خصوص به هنگام بروز مشکلات و طرد شدن از طرف آنان. تحقیقات نشان میدهند، افرادی که به انواع سیگار اعتیاد پیدا کرده اند، اغلب اولین تجربه شان را بصورت تفریحی و با کشیدن سیگار و در دوران نوجوانی کسب کرده بودند و به تدریج اعتیاد آنان، از حالت تفریح خارج شده و با تکرار و زیاد شدن میزان مصرف، معتاد شده اند. گروهی دیگر از جوانان و نوجوانانی که شروع به مصرف سیگار میکنند، اظهار میدارند که برای فرار از مشکلات و مسائل زندگی روزمره و داشتن احساسی بهتر از احساس فعلی شان دست به این کار زده اند.





:: برچسب‌ها: آموزش, اختلالهای روانی, اطلاع رسانی, اعتقادات دينی, اعتياد, بهداشت روانی, بيكاری, تحقيق, جامعه, خانواده, دانشجویان, دانلود پروژه, رفاه اقتصادی, روانشناسی, سلامت روان, سیگار, عدم آگاهی, علوم اجتماعی, كم سوادی, محل سكونت, محیط آموزشی, معتاد, مهارت , مواد مخدر, نسل جوان, واكسيناسيون, والدين, ژنتيک ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: