دانلود پروژه رابطه بین طلاق والدین و بزهکاری فرزندان‎
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:36
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول : کلیات
مقدمه و طرح مساله
فرضیه‌ها
اهمیت و ضرورت مساله
اهداف تحقیق
فصل دوم : ادبیات تحقیق
پیشینه تحقیق (مروری بر ادبیات موضوع)
تعریف مساله
انحراف
طلاق
خانواده
نظم
بررسی تئوری ها و نظریات بزهکاری (انحراف) و نظم خانواده
نظریه روانشناختی در مورد انحرافات
نظریات جامعه شناختی انحراف StructuralStrain
نظریه فشار ساختاری
همنوایی
نوآوری
شعائر گرایی
انزوا طلبی
شورش
انحراف اولیه
کاربرد نظریه برچسب
ارزیابی نظریه برچسب
نظریه انتقال فرهنگی
نظریه والتر میلر
ارزیابی نظریه انتقال فرهنگی
نظریه کنترل اجتماعی – علل هیرشی از بزهکاری
دیاگرام متغیرها و روابط علی تئوری هیرشی
نظریه تضاد Conflict Theory The
طبقه، دولت، جرم
نظریه آلبرت کوهن
نظریه دیوید ماتزا – بزهکاری و دنباله روی
نظریه بوم شناسی انحراف – مکتب شیکاگو
ارزیابی نظریه مکتب شیکاگو در مورد انحراف
نظریه ویلیامزهال – عوامل خانواده موثر بر بزهکاری
خانواده گسسته شده
کشش یا فشار خانواده
انضباط و روابط خانواده
مجرمیت در خانواده
اهمال و غفلت
نظریه امیل دورکیم
نظریه ویلیام گود
انواع گسیختگی خانواده
تحلیل مسیر از تضاد بین والدین بعد از طلاق و سازگاری رفتاری فرزندان
انواع گسیختگی خانواده
خصوصیات خانواده های تک والدینی
فهرست منابع

مقدمه و طرح مساله:
بزهکاری پدیده ای اجتماعی و دارای بستر اجتماعی است هر چند که عوامل زیستی، روانی، جغرافیایی، قومی، نژادی و موارد دیگر در نحوه شکل‌ گیری و بروز نوع بزه بسیار مهمی ایفاء میکنند، تبیین مساله بر اساس عامل محیط اجتماعی، تحدید نگرش حوزه جامعه شناسی اجتماعی است خصوصاً نحوه عملکرد کوچک ترین و مهم ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده که نقش مهمی را در همکاری و متجانس کردن رفتارهای هنجاری افراد با محیط اجتماع بر عهده دارد. در این جا به بررسی نقش خانواده بعنوان عامل و مانع بزهکاری نوجوانان (با تکیه بر نظم در خانواده) میپردازیم. این کار به خصوص به لحاظ تحدید عوامل مورد بررسی در یک کار علمی اهمیت دارد چرا که نمیتوان در آن حد در یک کار پژوهشی تمام ابعاد و زوایا را بطور دقیق در نظر داشته و مورد بررسی قرار داد. اگر خانواده میتواند عامل مهم بزهکاری باشد و شرایط نامطلوب آن بزهکار پرورش دهد، به همان نسبت وجود شرایط مطلوب در خانواده رشد ذهنی، عاطفی، روانی و اجتماعی نوجوان را امکان‌پذیر ساخته، مهم ترین گام در پیشگیری از بزهکاری است. به نظر میرسد افزایش میزان بزهکاری حاکی از تضعیف مناسبات گروهی خانواده بوده، بطوریکه وحدت گروهی از هم پاشیده است. به هر میزانی که روابط اعضاء از سیطره روابط صمیمی، عاطفی و اخلاقی خارج شود، خطر از بین رفتن کارکرد بسیار مهم خانواده آموزش هنجارها و ارزش های اجتماعی به فرزندان دور نخواهد بود. آن چه مهم است مناسبات و پیوندهای گروه خانواده است به شکلی که افراد بعنوان حاملین و عاملین نقش ها باید به گونه‌ای ایفاء نمایند که کارکرد اساسی حفظ وحدت و انسجام خانواده را به دنبال داشته باشد. خانه‌ای که از سخن محبت‌ آمیز خالی است آفت رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی نوجوان است، عدم عشق و محبت و نبود ثبات و هماهنگی در خانواده زمینه‌ساز رفتار بزهکارانه است.
هر گاه بنیان عاطفی و اخلاقی خانواده سست گردد روی نظم خانواده (طلاق) تاثیر گذاشته، بزهکاری نیز رخ می نماید. نظم و تعدل در خانواده رابطه معکوس با روند بزهکاری داد. آن گاه که طلاق رو به فزونی میرود، کشمکش های درونی خانواده اوج می یابد و فرزندان در سنین نوجوانی به دور از نظر والدین در ورطه آلامی چون اعتیاد، بزهکاری و … گرفتار می آیند. به هر حال روابط بین والدین و فرزند، از هم پاشیدگی خانواده و فقدان نظم و تعادل در خانواده، سست شدن عقاید مذهبی و اخلاقی در بزهکاری نوجوانان نقش مهمی دارد.
اگر ارزش های یک نفر و ارزش های افرادی که بر اثر او تاثیر شدید دارند به جای حمایت از رفتار از رفتار غیر مجرمانه را رفتار تبهکارانه حمایت کنند، احتمالاً آن شخص مجرم خواهد شد. همبستگی و پیوستگی و ثبات ارکان خانواده کانون مناسبی را پدید می آورد تا افراد به صورت نسبتاً کاملی هنجارهای مقبول تعمیم یافته را ملکه‌سازی و درونی کرده و به سهولت در عرضه اجتماعی، نقش های محول و محقق را به نحوی که از آن انتظار میرود به اجراء گذارند. خانواده، گروه کوچکی است که ویژگی اساسی و غیر قابل تفکیک آن صمیمت آن است. اجتماعی کردن نسل آینده جزء بدیهی ترین و اساسی ترین وظایف خانواده است. محبت موجب استواری کانون خانوادگی است، نفرت در جهت معکوس آن جریان دارد و متضمن نفاق و جدایی و مخاصمه و جدال است. هنگامی که نفرت و اختلاف عمیق و مخاصمه به کانونی راه یافت، بقای نظم خانوادگی بین افراد آن متزلزل و دشوار میشود.





:: برچسب‌ها: آلبرت كوهن, اجتماع, اميل دوركيم, انتقال فرهنگی, انحراف, انزوا طلبی, بزهکاری, تحقیق, جامعه شناختی, حقوق, خانواده, دانلود پروژه, روانشناختی, طلاق, فرهنگ, فشار ساختاری, همنوايی, والتر ميلر, ويليام گود ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: