دانلود پروژه بررسی تاثیر مشکلات خانوادگی بر گرایش به اعتیاد فرزندان
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:98
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مفاهیم تعریف شده
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف کلی
اهداف جزئی
فرضیه تحقیق
سوالات تحقیق
مقدمه
تعریف مفاهیم
خشونت
خشونت در خانواده
ناکامی و خشونت
خشونت بعنوان یک پاسخ یاد گرفته شده
تعریف اعتیاد
اعتیاد جوانان و نوجوانان
مهم ترین علل و عوامل موثر بر گرایش به اعتیاد جوانان و نوجوانان
نوجوانان
مراحل ابتلا به اعتیاد
نقش عوامل خانوادگی موثر در گرایش به اعتیاد جوانان
عوارض خانوادگی اعتیاد
خصوصیات شخصی نوجوانان و جوانان با گرایش به اعتیاد
اختلالات روانپزشکی در جوانان و نوجوانان متمایل به مصرف مواد مخدر
افسردگی
اضطراب
اختلالات خانوادگی در نوجوانان با گرایش به مصرف مواد اعتیاد آور
خانواده پر تنش
خانواده تک سرپرست یا بی سرپرست
خانواده بد سرپرست
خانواده های دارای مشکل ارتباطی
خانواده های دارای مشکلات تربیتی
اختلالات شخصیتی مشترک در جوانان و نوجوانان متمایل به مصرف مواد اعتیاد آور
تاثیز میزان آگاهی خانواده ها و والدین راجع به اعتیاد
تاثیرات روانی توقعات والدین بر گرایش به اعتیاد فرزندان
خلاصه
نقش خانواده و تاثیرات آن بر گرایش به اعتیاد فرزندان
تاثیر عامل وراثت بر گرایش به اعتیاد فرزندان
نقش عوامل بازدارنده خانواده در گرایش به اعتیاد جوانانان
پیشگیری از اعتیاد در جوانان و نوجوانان
نقش خانواده در پیشگیری از گرایش به اعتیاد فرزندان
اقدامات پیشگیرانه از گرایش به اعتیاد فرزندان در خانواده
نتیجه گیری کلی
منابع و مآخذ
پرسشنامه
نتایج از SPSS با روش T

مقدمه:
این بحث از دیر باز در میان صاحب نظران و دست اندرکاران علوم اجتماعی و تربیتی رواج داشته است و آن چه در این تحقیق اهمیت زیر بنائی مییابد بررسی پدیده خشونت در خرده نظام های اجتماعی از جمله خانواده و در مرحله بعد اثری است که بر کل اجتماع میگذارد مانند گرایش به اعتیاد در فرزندان خانواده که به صورت پدیده ای شوم در کل جامعه و از نسلی به نسل دیگر تداوم مییابد و رفتارهای غلط خانواده می تواند یکی از عوامل تشدید کننده آن باشد. رفتار خشونت آمیز خانواده میتواند موجب کاهش اعتماد به نفس در فرزندان از بین رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس در آنان، ایجاد احساس حقارت، خود کم بینی، بی ارزشی و …. میشود که در نتیجه آن فرزند به نوعی احساس سرخوردگی دچار میشود. او در محیط خارج از خانه و خانواده به دنبال جایگزین میگردد و اغلب در محیط های ظاهرا دوستانه اسباب اعتیاد به مواد مخدر برایش مهیا میباشد.
دکتر حسن رفیعی اعتیاد را یک مشکل بنهان، سریع التحول و ناشی از عوامل زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی میخواند و بیان می کند که متاسفانه تنها در زمینه عوامل زیستی شیوع اعتیاد در کشورمان تحقیقات بسیاری انجام شده است و از انجام پژوهش های بعدی در زمینه عوامل روانی و به ویژه عوامل اجتماعی اغفال شده است. طبق آمار و سوابق موجود ده درصد از فرزندان دارای پدر معتاد قطعا معتاد میشوند و این در حالی است که میزان شیوع اعتیاد در بین فرزندان دارای پدر غیر معتاد تنها 2 درصد است.
دکتر محمد رضا جهانی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: “پیشگیری از اعتیاد از سطوح پایین مدارس و با همیاری والدین و خانواده ها آغاز می شود و این امر همکاری دو جانبه خانواده ها و آموزش و پرورش را طلب میکند. نکته حائز اهمیت این جاست که طبق آمار موجود سن اعتیاد روز به روز کاهش مییابد.
در آخرین آمار گرفته شده سن اعتیاد در جوانان و نو جوانان به 18 تا 19 سال رسیده که بسیار نگران کننده است. دکتر تهمینه شکیب در گرد همایی مسئولان فنی مراکز درمان اعتیاد ضمن اشاره به پایین آمدن سن اعتیاد و خطرات بس از آن در جامعه اظهار داشت: “این امر از وارد آمدن آسیب های جدی در کوچک ترین خرده نظام ها همچون خانواده نشات میگیرد.
به گزارش گاردین به نقل از سازمان ملل، ایران بالاترین نسبت معتادان به هروئین و تریاک را در سراسر جهان دارد و یک نفر از هر 17 نفر جمعیت آن معتاد به مواد مخدر و 20 درصد از جمعیت 15 تا 60 ساله کشور در معرض سوء استفاده از مواد مخدر هستند.
با توجه به پایین بودن سن معتادین در کشورمان شاید بیشتر بتوان به نقش خانواده ها، به کار گیری خشونت و اعمال آن و تاثیرات سوء آن بر جوانان و نو جوانان پی برد.
این نکته را نباید نادیده بگیریم که عدم رویارویی با این مساله به منزله از دست دادن عزیزانمان است افزون بر این که زمینه انتقال آن را به نسلهای آینده نیز فراهم میکند.

اهمیت و ضرورت تحقیق:
همان طوری که میدانیم بر اساس هرم های سنی کشور ما با جمعیتی بسیار جوان روبرو است و درصد بیشتری از جمعیت جامعه ما را جوانان و نوجوانان تشکیل میدهند. از طرفی اثرات تخریبی برخی نابسامانی های خانوادگی همچون خشونت والدین ممکن است سبب ساز یک سری انحرافات فردی و اجتماعی از جمله اعتیاد باشد. در جریان آموزش و پرورش خانواده و اجتماع عوارض نامطلوبی میگذارد، از قبیل الف- گرایش به اعتیاد در جوانان
ب- مانع شدن از ادامه تحصیل جوان یا نوجوان
ج- تاثیرات تخریبی آن تنها منحصر به فرد نمیشود
بلکه جامعه را به صورت یک کل در بر میگیرد.





:: برچسب‌ها: احساس حقارت, اختلالات خانوادگی, اضطراب, اعتماد به نفس, اعتیاد, اعتیاد جوانان, افسردگی, بی ارزشی, تحصیل, تحقیق, جامعه, خانواده, خشونت, خود کم بینی, دانلود پروژه, عزت نفس, علوم اجتماعی, مشکلات تربیتی, مشکلات خانوادگی, ناکامی, گرایش به اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: