دانلود پایان نامه اطعمه و اشربه معمول و مرسوم مردم در عصر عباسیان از ابتدا تا سا
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:251
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
هدف از پژوهش
پیشینه تحقیق
روش تحقیق
ضرورت مسئله
فصل اول – کلیات
معرفی منابع
فصل دوم – آراءاسلام در باب تغذیه
فلسفه غذا خوردن و آراء معصومین علیهم السلام در این رابطه
زیانهای ظاهری و باطنی پرخوری
فایده‌های ظاهری و باطنی کم خوری
آداب سفره و غذا خوردن و آراء معصومین علیهم السلام در این رابطه
آداب غذا خوردن
آداب سفره
آداب آشامیدن
آب
شیر
عسل
سرکه
آداب آشامیدنی‌ها از نظر معصومین علیهم السلام
غذاها و آشامیدنی های حرام
از محرماتی که در این جا مورد بحث قرار میگیرد
خمر
خمر از دیدگاه آیات و روایات
انواع خمر و حکم آن ها
خون
گوشت های حلال و حرام
خوردن محرمات در وقت اضطرار
فصل سوم – اوضاع اجتماعی، اقتصادی و مذهبی عصر عباسیان
پیشینه بازرگانی و تجارت در بین اعراب قبل از اسلام و در صدر اسلام
محصولات
بغداد و بازارهای آن در عصر عباسیان
شکل بازارها
نقش زنان در بازارها
تاثیر ادیان بر تجارت اسلام
جشنها
جشنهای دینی اسلامی
جشنهای محلی
فصل چهارم – آداب و رسوم معیشت در عصر عباسی
اطعمه و اشربه خلفا و وزراء دولت عباسی
آداب المائده، آداب سفره
شرابخانه ها
شربت خانه (خزانه الشراب)
شرابکده ها
مجالس شراب
استعمال حشیش
تریاک
فصل پنجم – تغذیه در عصر عباسی
ادویه و خوشبو کننده ها
اجزای خوشبو کننده
ظروف و وسائل آشپزخانه
غذای اعراب
خوراک های گوشتی
ماهی و خوراک های آن
خوراک های گیاهی
خوراک تنگدستان
خوراک های مشترک توانگران و تنگدستان
از غذاهایی که با استفاده از خرما درست میشد
روغن و پیه
نان
برنج
مشاغل مربوط به اغذیه
بهای خوراکی
قیمت ها در زمان های عادی
بهای اجناس در آشوب ها و کمیابی
کارکنان آشپزخانه
هزینه آشپزخانه سلطنتی
نوشیدنی ها در این دوره
نوشیدنی های حلال و حرام
شیر و محصولات آن
آب
شیرینی ها و حلویات
مواد شیرین‌ کننده
نقل
ترشی‌ها و چاشنی‌ها
میوه
زمان‌بندی غذاها
پرهیز و علوم غذایی
نگاهداری و حفاظت
سوخت
نتیجه‌گیری
فهرست منابع
منابع عربی
منابع فارسی
مقاله
چکیده انگلیسی

چکیده:
در آغاز حکومت عباسیان به دلیل آن که دست‌اندرکاران حکومت اسلامی، بعد از دودمان نژادپرست بنی‌امیه روی کار آمدند و ملل مختلف با زبان ها و فرهنگ های متفاوت وارد حوزه اسلامی شدند، مسائل اجتماعی و از آن جمله اطعمه و اشربه تحولی عظیم پیدا کرد.
موضوع تحقیق اطعمه و اشربه معمول و مرسوم مردم در دوره عباسیان از ابتدا تا سال 656 ه.ق است و روش کار به صورت کتابخانه‌ای و بهره‌برداری از منابع موجود و استفاده از نظرات محققین بوده و پژوهش حاضر شامل معرفی باب فقهی و آداب دینی اطعمه و اشربه (حلال و حرام)، تجارت و بازرگانی و محصولات آن دوره، ادیان گوناگون و تاثیر آن ها بر روی اعراب بخصوص در باب خوردنی ها و آشامیدنی ها، جشن‌ها و اعیاد اسلامی، رسوم دارالخلافه در این رابطه، غذای اعراب و انواع مختلف آن، وسائل و ظروف طبخ غذا و… میباشد.
در عصر جاهلیت و صدر اسلام، اغلب مردم عرب از غذاهای ساده‌ای استفاده میکردند اما پس از اسلام، سبک غذاها تغییر پیدا کرد. یکی از دلایل این تغییر ، تماس آنان با ملل دیگر بخصوص ایرانیان بود. مهم ترین تاثیرگذاری از جانب ایرانیان بود که برخی خلفا حتی در رعایت آداب شاهانه از پادشاهان قدیم ایران مانند اردشیر و بهرام‌گور متابعت میکردند.
در باب شراب نیز یهودیان و بخصوص مسیحیان، اثر گذار بودند. مسیحیان در جشن های خود از شراب استفاده میکردند و حتی در برخی دیرها آن را تهیه و به فروش میرساندند و مشترک بودن محل زندگی آنان با مسلمانان باعث استفاده از شراب در بین برخی مسلمانان شد.
نتیجه این که در پژوهش حاضر، انواع اطعمه و اشربه معمول و مرسوم در دوران عباسیان مورد بررسی و تحقیق قرار داده شد و مباحثی از جمله اغذیه حرام و حلال و انواع اشربه و اطعمه و تاثیر ملل مختلف مخصوصاً ایرانیان بر نوع و سبک غذاهای اعراب و تاثیر ادیان گوناگون به خصوص مسیحیان بر اشربه (مشروبات الکلی)، بر اساس منابع و ماخذ موجود نوشته شده است.

هدف از پژوهش:
هدف از پژوهش (آشنایی با انواع خوردنی ها و آشامیدنی های معمول و مرسوم دوران عباسی که مورد توجه مردم عادی و خواص و درباریان بوده است و چگونگی طبخ غذاها و مراکزی که مواد اولیه اغذیه را تولید و به فروش می‌رساندند) بوده است.
با توجه به ضرورت آشنایی با این بخشِ فرهنگی، اجتماعی زندگی مردم در عصر عباسیان، که بسیار کم به آن توجه شده، لازم بود که پژوهشی با این موضوع انجام شود تا مسائلی که در این رابطه به صورت پراکنده در کتب مختلف از جمله زندگینامه‌ها، کتب تمدنی و سفرنامه‌ها نوشته شده است، بصورت منسجم در مجموعه‌ای با این عنوان آورده شود. برای رسیدن به این هدف لازم است با استفاده از منابع و مآخذ و پژوهش های پراکنده پیشین که در این رابطه انجام شده، سبک و انواع اطعمه و اشربه حرام و حلال، محصولات و تجارت و بازرگانی آن دوره، توجه جامعه اسلامی و خلافت و مشاغل و حِرَفی مربوط به آن، جمع‌آوری و اطلاعاتی کسب گردد و امید است که تحقیق حاضر که حاصل تلاش فراوان و استفاده از منابع (فارسی و عربی) و مراکز غنی در این زمینه میباشد هم عامل آشنایی دیگران با این بخش فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و هم باعث ایجاد انگیزه‌ای برای سایر علاقمندان به ویژه جوانان باشد تا به پژوهش های مانند این بپردازند.

پیشینه تحقیق:
بی‌تردید تمدن اسلامی در عصر عباسیان (132-656ه‍.ق) پرشکوه‌ترین دوره‌های خود را تجربه کرده و درخشان ترین دستاوردهای علمی و تمدنی را تقدیم بشریت نموده است. تمدن عصر عباسی، به تنهایی یک جهان است. این تمدن، جهانی از رفتارهای تکامل‌بخش و متقابل سرزمین، انسان، زمان و حوادث است که همدیگر را تکمیل میکنند.
در رابطه با تمدن عباسیان کتب مختلفی نوشته شده البته علاوه بر این کتب، در زندگینامه‌ها، سفرنامه‌ها و کتاب های تاریخی نیز اشارات مختصر، پراکنده و کوتاهی درباره اطعمه و اشربه شده اما در رابطه با این موضوع متون و مجموعه‌ای منسجم و یکپارچه و مستقل مشاهده نشده است و این امر انگیزه‌ای برای انجام پژوهش و تحقیق در این زمینه شد.





:: برچسب‌ها: آداب سفره, آداب و رسوم, آشامیدن, آشپزخانه, ادویه, اسلام, اشربه, اطعمه, اقتصاد, بازرگانی, برنج, تجارت, ترشی , تغذیه, حلویات, حکومت عباسیان, خرما, خوشبو کننده, دانلود پایان نامه, سرکه, شیر, شیرینی, صدر اسلام, عسل, عصر عباسيان, غذا خوردن, فرهنگ, فلسفه, ماهی, مسلمانان, مسیحیان, مشروبات الکلی, معارف, نقل, چاشنی , یهودیان ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: