دانلود پروژه تاثیر ادیان بر هنر چین
نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:14
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
رابطه دین و هنر
هنر دینی و هنر غیردینی
بررسی نمونه های تاثیر دین بر هنر
نوشته‌ گلایل پژند
نتیجه
دین و اسطوره و تاثیر آن بر هنر
پی نوشت
منابع

چکیده:
رابطه دین و هنر
دین، از جهت ماهیت درونی و باطنی، حقیقتی آرمانی و متعالی است که ذاتا مطلوب بشر است و هر انسانی، بالطبع در آرزوی دستیابی به آن است. این حقیقت که به کمال مطلق تعبیر شده است، بر تمام زندگی انسانی که در جستجوی کمال است، تاثیر میگذارد و او را در یک نظام عقیدتی و رفتاری که مجموعه ای از هست ها و نیست ها و بایدها و نبایدها و بهترین ابزار و راه برای دست یافتن به آن کمال مطلق است، قرار میدهد.
امروزه، هم تاثیرات ادیان الهی و هم غیر الهی در هنر، مورد بحث قرار میگیرد؛ چرا که از دیدگاه پژوهشگران معاصر، دین، مجموعه ای از اصول ثابت، احساسات و حرکات جمعی است که فرد را عمیقا تحت تاثیر قرار میدهند و در کارهای روزمره او، مخصوصا خلق اثر هنری، جلوه گر میشوند.
شافتس بری (Shafts Bury) در تعریف هنر و زیبایی شناسی آن میگوید: «زیبایی، فقط به وسیله روح، شناخته میشود و خداوند، زیبای اصلی است».
فیخته (Fikhteh)، به نوعی، حرف او را تایید نموده، می گوید: «هنر، ظهور و بروز روح زیباست و مقصدش تعلیم و تربیت. مقصود از هنر، تربیت متوازن سراسر وجود انسان است».
اما هگل (Hegel)، هنر را «تحقق همانندی تصور زیبایی با حقیقت زیبایی» میداند که «در کنار دین و فلسفه، راهی برای درک و بیان عمیق ترین مسائل انسانی و عالی ترین حقایق روح است.»
در این میان، لئو تولستوی، در تعریفی زیبا از هنر می گوید: «برای این که هنر را دقیقا تعریف کنیم، پیش از همه، لازم است که به آن، همچون یک وسیله کسب لذت ننگریم؛ بلکه هنر را یکی از ملزومات حیات بشری بشناسیم». پیداست که همه این تعاریف، تعریف «هنر متعهد به آسمان» یا «هنر متعالی» است.
با مد نظر قرار دادن تعاریف بالا، میتوان هنر را «شکلی نو و دل پذیر و نمودی پرجاذبه از حقیقتی اصیل و ماهیتی آرمانی» دانست که ریشه در فطرت پاک انسان دارد و او را از «آنچه هست» به سوی «آنچه باید باشد»، راهنمایی میکند. به عبارتی، میتوان چنین نتیجه گرفت که هنر متعالی، مانند دین، سعی دارد تا با توجه دادن انسان به فطرت پاک و الهی خود، همان اهداف دین (یعنی تقویت و تصحیح رابطه انسان با: خدا، خود، همنوعان و جهان هستی) را محقق سازد.

 

 





:: برچسب‌ها: احساسات, اديان الهی, ادیان, انسان, جهان هستی, حركات جمعی, دانلود, دين, روح, زندگی, لئو تولستوی, ماهي ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: